Sidor

onsdag 10 mars 2010

Missriktad reklam

I brevlådan idag hittade jag en inbjudan till en tjejkväll med och om Porsche. Begränsat antal platser. Jag utvald. En Porsche finns definitivt inte med på listan över saker jag skulle kunna tänka mig att äga. Och jag tror inte jag blir omvänd av ett "women only"-event.

Utvald blev jag också för några år sedan, när jag fick en personlig inbjudan från Q-Med: "Till dig som är kvinna och chef - en kväll om Restylane och vad vi kan göra för ditt utseende". Rödstrumpan i mig hoppade upp och ner av ilska! Varför ska vi kvinnor behöva spruta in hyaluronsyra i våra rynkor, medan de manliga cheferna får vara hur rynkiga de vill?

Jag gick aldrig på Restylane-party. Och jag kommer inte att gå på tjejkväll med Porsche.

I somras fick jag tidningen Queen hemskickad till mig. "Vi vill veta vad du tycker om vår nya tidning som vi är så stolta över..." Ha! Undrar om de hade skickat den just till mig om de vetat att jag skulle avskaffa hela Kungahuset imorgon om jag kunde. Det var riktigt kul att skicka in den medföljande enkäten om vad jag tyckte om tidningen.

Och alla reklam-mail jag får. Mitt jobb gör att min mailadress finns på företagets hemsida och därmed hamnar på många underliga mail-listor. Eller vad sägs om erbjudandet att köpa en lyftkran? Min organisation jobbar med medicinsk forskning. Vi behöver ofta mikroskop för att se vad vi gör och vi hanterar mikroliter och milligram. Lyftkran? För att flytta ett av våra provrör kanske? Just det mailet tyckte jag var så anmärkningsvärt missriktat att jag svarade stackarn att han nog blivit lurad om han hade betalt pengar för adresserna.

Trots allt kan jag tycka att det är lite av ett sundhetstecken att den riktade reklamen blir missriktad ibland. Det vore väl lite läskigt om informationen om mig, mina åsikter och intressen var så tydlig och tillgänglig att adresserad reklam träffade rätt varje gång.

5 kommentarer:

  1. Lyftkran! Jösses! Jag håller helt med dig! All denna reklam, vem betalar den i slutändan? Postkod-lotteriet t.ex. Jag har ALDRIG varit med, inte ens öppnat kuvertet, men ändå fortsätter de att skicka och skicka och skicka. Blir galen på det!
    Håller även med om kungahuset. Sveriges största bidragstagare. Skamligt! Har inte alls lust att betala Vickans bröllop. Inte ens om jag var bjuden.
    Hur kan folk "gå på" det där?

    SvaraRadera
  2. Och det märkligaste av allt är att många, väldigt många, företag lägger stora pengar på att verkligen försöka hitta rätt målgrupp för sina budskap. Som de misslyckas... Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Då träffas vi inte på Porsche-eventet alltså....Vi är alla speciellt utvalda :o)

    SvaraRadera
  4. Jag igen. ;-) De manliga cheferna får dessutom vara både feta, skalliga och/eller stinka rakvatten och/eller svett. Vem har bestämt att det är ok? De själva?

    SvaraRadera
  5. Ingmarie, Postkodlotteriet - I hate! Tänk om dina grannar vinner massor av pengar och du är den enda som inte var med... Fult sätt att få folk att köpa tycker jag.

    Erik, men jag tycker det är lite skönt att de misslyckas med att förstå mig helt...

    K, hade jag vetat att du skulle gå så hade jag givetvis omprövat :-)

    Ingmarie igen, utseende har börjat spela lite roll på den manliga sidan också tror jag - men jag tycker inte det är en bra utveckling egentligen. Det är ju få som gör ett jobb med sitt utseende.

    SvaraRadera