torsdag 2 april 2015

Tuberkulos är det i alla fall inte

Jag är förkyld. Om man vill vara positiv så kan jag använda min ofrivilliga löpvila till att läka den lätt irriterade hälsena jag känt av de senaste löp-passen. Jag som varit så försiktig - ändå blev det tydligen för mycket för snabbt...

Jag är förkyld. Om man vill vara positiv så kan jag vara glad åt kortisonet som dämpar symtomen. Vill man vara hypokondrisk kan man oroa sig för att kortisonet hindrar min kropp från att effektivt göra sig av med viruset. Bara att vänta och se var det hela tar vägen. Lika sjuk som min man är jag inte. Inte på långa vägar. Men han är ju å andra sidan en förkyld MAN (och jag äter som sagt kortison). Nåja, om jag ska vara rättvis så är han inte alls den gnälliga typen.

Det är i alla fall inte tuberkulos jag har. För några år sedan hade jag tyckt att en sådan tanke var absurd. Men vips sitter jag hos en sköterska och går igenom vilka länder jag besökt. Hon undrar om jag minns om någon hostat på mig när jag var i Afrika för många år sedan... Hon punkterar ett blodkärl och tar ett prov. (Inte för att jag hostar, det är mina PET-aktiva lymfknutor som utreds). Provsvaret kommer - det är inte tuberkulos. Förstås inte.

På en helt annan klinik, som går under det läskiga namnet Radiumhemmet, punkteras ett par av mina lymfkörtlar och celler sugs ut. Provsvaret kommer att dröja några dagar och jag får vänta ett tag till på nästa ledtråd till varför lymfkörtlarna lyser så starkt i PET-kameran. Men det är i alla fall inte tuberkulos.

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

Vad du råkar ut för grejer! Krya på dig! Och du vet var jag finns... KRAM

L sa...

Usch. Lycka till!

Hanna sa...

Lycka till! Hoppas att det inte är något farligt.

anneliten sa...

Ingmarie, nja det är samma "grej" egentligen tror jag. Den vill bara inte ta slut.

Lisa, tyvärr gick det inte så bra med punktionen - de fick bara fatt på fettceller. Att jag är fet vet jag ju redan så någon ny/tydligare diagnos fick jag inte.

Hanna, inte farligare nu är förut som jag uppfattar det. Men det vore ju skönt att få bekräftat att det verkligen är så. Tyvärr har jag fortfarande bara ett halvt svar.

Lisa sa...

Oj ja. Nya perspektiv på saker och ting... Att du (liksom DU) skulle ha TB känns så absurd vid första tanken, men förstås: kortisonet.
Och på medicinavdelningen möter jag ju personer med TB, och där är det inte lika absurt.
Stor kram på dig! Och hoppas att de fått fatt på rikligt med immunceller denna gång.

anneliten sa...

Lisa, det enda de fick fatt på med mikropunktionen var fett-celler (och att jag är fet vet jag ju redan så det var lite värdelöst). Jag har varit i Afrika och på en del skumma ställen i Indien mm. Pratade idag med infektionsläkaren som trots negativt prov inte är 100% säker på att jag inte har TB... Nu vill de ta ett lymfprov via matstrupen. För att utreda lymfom/sarkoidos/TB