måndag 16 augusti 2010

För många?

Löpar-boom. Fler och fler springer. Det kan absolut inte bli för många löpare, ens om alla skulle börja springa.

Men när många vill springa samma tävling kan det bli trångt.

Sedan 1999 har jag sprungit Midnattsloppet. Alla år utom 2008, då fotbollslivet-Erik fick för sig att gifta sig med sin kära E just på midnattsloppsdagen.

Mina elva midnattsloppsmedaljer. Luckan fylls av minnen av en superduper bröllopsfest!

Jag har ingen statistik på hur många som startat genom åren, men att vi blivit fler och fler midnattsloppslöpare - det är tydligt. Och det utan att antalet startgrupper ökat. Jag säger stopp. Tar Midnattsloppet in fler anmälningar än i år vill jag nog inte vara med.

Själva loppet är inte något större problem. Visst är det lite trångt, en del inbromsningar och inte alltid lätt att hålla det tempo man vill - men det är man liksom beredd på. Det är runt omkring som känns bökigare för varje år. Just i år valde jag tunnelbanan till Zinken - och kom knappt upp ur underjorden. Att ta sig till startfållan innan startskottet var nästa utmaning.

Men läskigast var det som mina supportrar upplevde. De hamnade i en av två folkmassor, längs målrakan, som rörde sig mot varandra - utan tillräcklig plats. Stort tryck från båda håll. Hade några ramlat hade det kanske blivit dödsfall i supporterleden också. Speakern såg vad som skedde och lyckades lugna lite.

Det varma vädret bidrog kanske till kaoset. Fler kunde tänka sig åskådarrollen i den ljumma kvällen. Och det är ju kul! Precis som löparna inte kan bli för många kan supportrarna inte bli det heller. Men kanske kan vi sprida ut oss på lite fler lopp? Fast det är klart - har jag svårt att låta bli Midnattsloppet har andra det kanske också... För hur det än är så är det något speciellt.

6 kommentarer:

Erik sa...

Kram från oss till dig på vår bröllopsdag :-)

Sverker sa...

Man kanske kan flytta loppet till november? DÅ kan man dessutom få springa i mörker redan kl 4 på eftermiddagen...

Ingmarie sa...

Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med att springa det där loppet kl 22... Det finns massor av andra roliga lopp! Men jag förstår samtidigt traditionen. Kanske skulle de ha loppet vid flera tillfällen? Som Vårruset?

anneliten sa...

Erik, kram tebaks.

Sverker, Nja... Det där med hetta och samba som Midnattsloppet använder i sin marknadsföring passar lite sämre ihop med ett novemberlopp. Men jag förstår hur du tänker - sålla de verkliga löparna från sommar-och-sol joggarna ;-)

Ingmarie, 22.00 är det för det mesta svalt - det är därför jag väljer det loppet. Och för feststämningen.

Pernilla Hult sa...

Det var oerhört mycet folk i år, nu jämför jag ju bara med förra året då jag bara hunnit med två år som det blåbär jag är. Men det är sååå roligt! Folk, musik, glädje, backar.. Jag står där nästa år med för det blir som ett gift.

anneliten sa...

Pernilla, högst sannolikt står jag där också. Jag oroar mig dock för arrangörernas profithunger...