Feed-back. Det är så viktigt i ledarskapet. Inte alltid lätt och ibland blir det snett.
Tänker på min förre chef som under ett utvecklingssamtal gav mig rådet att använda min charm lite mer (hm, mitt jobb handlar om forskning och jag träffar inga kunder). Jag funderade genast på om han skulle få för sig att säga samma sak till någon av mina manliga kollegor. Skulle inte tro det...
Häromdagen frågade jag min nye chef sedan några månader vad han egentligen tycker om mig i min yrkesroll. Vad han sa? Du har humor! OK... Nu jobbar jag ju inte med stand up comedy. Tyvärr.
5 kommentarer:
Nä, så bedrövligt, dåligt! Detta med feedback, så viktigt och utvecklande om det görs rätt och så hämmande och energidränerande om det inte sköts rätt, vilket det oftast inte gör.
Vad kostar egentligen mest mental energi? Att vara helt ärliga mot varandra men på ett vänligt sätt eller att gå "som katten runt het gröt" och vara oärliga där det är uppenbart att det finns åsikter som aldrig når ytan?
Uselt! Att kunna ge konstruktiv kritik är ju otroligt viktigt, både för att han ska ta sitt jobb på allvar och faktiskt se hur personalen presterar, och för att du ska kunna utvecklas.
Vilken tönt! Fast det är klart. Humor kanske underlättar med en sån chef... (?)
Staffan, det lustiga är att vi satsar rätt mycket på att träna på feed-back och kommunikation inom organisationen. Men det gäller förstås inte VD, som råkar vara min chef :-)
Madde, det är ett superverktyg rätt använt. Men det behöver övas upp, vi svenskar är försiktiga och feltolkningsrisk finns alltid.
Ingmarie, :-)
Ledarskap är sjukt svårt. Jag har varit ledare mer än en gång i mitt liv, och nu har jag ju ÄNNU en gång valt att bli chef med personalansvar. Jag antar att jag väljer det igen för att det är så galet roligt och utvecklande att se människor växa!
Att få den kritik DU fick tycker jag dock är rätt outvecklande. Det säger jag ÄVEN om jag tycker att ett gott skratt om dagen borde vara obligatoriskt på varje arbetsplats. :-)
Skicka en kommentar