Tänk vad internet gjort för konsumentupplysningen. Nu ska man ju vara källkritisk och så, men jag garanterar att det jag skriver nedan är alldeles sant.
I november 2009 köper jag en Garmin 405CX i Boston. För 393 dollar. Med en dollarkurs på 6 kronor är det ett kap jämfört med svenska priser. Supernöjd springer jag ett par pass. Efter första laddningen vägra klockan att visa något annat än batteritid. Ett fabrikationsfel konstaterar Garmin och skickar mig en ny.
Klocka nummer två fungerar fin-fint i elva månader. Ända tills jag råkar utsätta den för en liten smäll. En LITEN smäll. Jag tänker inte att "oj nu gick nog klockan sönder". Istället ger jag mig glad i hågen iväg på min löptur. Klockan börjar krångla. Startar och stoppar sig själv stup i kvarten. Start/stoppknappen visar sig ha fastnat i intryckt läge. Det är plasthöljet som blivit lite skadat - en millimeterstor buckla.
För 217 kronor skickar jag in klockan som företagspaket - allt enligt Garmins instruktioner. Garantin gäller fortfarande men bara någon dag till. "Garantin gäller givetvis inte yttre åverkan" blir svaret. Var går gränsen mellan yttre åverkan och normal användning undrar jag. Garmin erbjuder sig att "reparera" klockan för 1 898 kronor - då får jag en ny klocka. Kan man inte bara byta plasthöljet undrar jag.
Vill jag ha en ny klocka för 1 898 kronor? Det är nästan lika mycket som jag betalade i Boston. Tänk om den är lika kass som den första jag fick tänker jag. Garantitiden har ju hunnit löpa ut nu... Jag tackar nej och ber Garmin skicka tillbaka min klocka. En millimeterstor buckla i plasten - den borde jag kunna peta ut på något sätt.
En liten smäll mot plasten invid statknappen är allt som behövs för att göra klockan funktionsoduglig.
Lösningen blir en kniv. Jag karvar bort någon millimeter av plasten runt start-knappen och vips fungerar den igen. Tänk att lilla jag kan laga klockor.
Garmins image har för mig gått från ett företag med högkvalitativa produkter till ett företag som designar sport-prylar som inte håller för sport. Nästa gång blir det ett annat märke.
Träääligt som vi säger i Närke! Men skönt att det gick och fixa utan gaffatejp =)
SvaraRaderaHar inte haft några större problem med min Garmin 310xt som jag är nöjd med, annat är det med min Suuonto men det är en helt annan historia.
Trevlig helg, Peace Love och Löparskor!
Hmm, lustigt. Min klocka har iofs funkat felfritt men alla de jag skickat in på lagning för kunders räkning har alltid ersatts av nya, utan diskussion, i tre år efter inköp. Kan det ha att göra med att du handlat den utomlands??
SvaraRaderaGalet att det inte kan komma upp en konkurrent och sätta lite press på Garmin! Alla köper ju klockorna hur dåliga de än är! Får med jämna mellanrum frispel på min Garmin som hänger sig, tvärdör eller bara småbråkar lite allmänt!
SvaraRaderaJag håller med Anna. Garmin behöver konkurrens, för jag anser att vi som konsumenter betalar tusenlappar för ren plastskit i nuläget.
SvaraRaderaTill Jesper säger jag var rädd om din 310:a!! När glaset gick för andra gången på min gav jag upp. Älskade verkligen klockan men den klarade inte ett fall från 50 cm ner på en plastmatta. Garmin är väl medvetna om detta; att träffar klockan med kanten först så spricker glaset. Det kan lika gärna hända om den ligger i väskan och får ett olyckligt tryck utifrån. Jag anser att det är ett konstruktionsfel, glaset behöver sänkas ner eller få en skyddande kant.
Den nya 410:an verkar vara ett skämt. Idag sprang jag iväg med min gamla skruttiga Polar RS 200 eftersom boetten på 410:an vägrade samarbeta. Den är två dagar gammal.
Jag har tappat all tilltro till Garmin. De vill bara mjölka människor på pengar. Det är skandal att de inte lagar klockor som går sönder. Det är pinsamt.
Förlåt för mitt utbrott på din blogg Anneli.
Fy vad kast! Vad häder om man snavar under en löptur? Vurpar med hojjen? Gör en tvärvändning i bassängen och slår i kaklet lite? Ska en sportklocka inte hålla för sport? Ångrar nästan mitt köp... Nu får jag hålla tummarna i stället för att den håller!
SvaraRaderaTyvärr måste jag instämma när det gäller Garmin kvalité på hårdvaran. Jag äger en 310XT och på den gick armbandet sönder redan under första träningspasset. Nu måste jag iakktta största försiktighet varje gång jag sätter på/tar av ryggsäck, tröja eller jacka så att jag inte tappar klockan.
SvaraRaderaJesper, Träääligt säger jag också - när jag tar fram min barndoms sörmländska. Och det är precis vad den är - upplevelsen med Garmin. Trälig.
SvaraRaderaFitnesscoachen, jag har ett års garanti på min USA-inköpta klocka och det fanns garanti kvar. Men eftersom jag erkände att klockan fått en liten smäll gällde inte garantin. Ärlighet varar inte alltid längst...
Anna, min brukar funka bara den har hittat satelliterna - vilket tar en evighet. Men överkänslig tycker jag den är som inte tål en liten liten smäll.
Katarina, som sagt - du och jag mot Garmin ;-)
Ingmarie, visst är det kasst. Plastigt och överkänsligt.
Camilla, hadle with care och super-fragile borde det stå skrivet över hela klockan.