tisdag 5 juli 2011

Hur tätt är lagom?

Löpbandslöpning är kontrollerad och bra. Jämna hastigheter kan ställas in. Och tiden tickar synligt och tydligt Jag kör en stege med full kontroll. Men jag vet egentligen inte vad jag ska sikta på. Vilken fart ska jag hålla koll på och hur stor ska skillnaden vara mellan "stegpinnarna" egentligen? Hur tätt är lagom?


Lånad från http://herregudochcompany.blogg.se

2-3-4-4-3-2 minuter. Med en minuts gåvila. Jag bestämmer mig för att börja på 15 km/h tempo (4 min/km) och sedan minska hastigheten med 0.5 km/h per stegpinne för att halvvägs vända upp igen. Är 0.5 km/h lagom avstånd? Jag vet inte. Vet bara att passet blev hyfsat jobbigt och att sista intervallen var tung men genomförbar. Det borde betyda att jag hamnat ganska rätt.

Funderar över att 0.5 inte alltid är 0.5... Eller egentligen att skalan är progressiv om man gör om den till minuter per kilometer. Mellan 14 och 15 km/h (spannet jag håller mig inom idag) är det bara 17 sekunder/km skillnad, medan 13 km/h är hela 33 sekunder/km snabbare än 12 km/h. Det räknade jag inte ut i huvudet - Ingmaries Anders har gjort en pace calculator som jag använder ibland.

Löpband ska vara lättsprunget sägs det. Själv springer jag lika fort eller fortare utomhus. Tekniken är annorlunda. Mindre stressad och med mer tryck i steget när marken är fast. Men att hålla reda på en tidsbestämd stege utomhus är lite krångligare. I alla fall för mig.

12 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag springer också snabbare utomhus. Löpband dödar mitt självförtroende för där är en viss fart sjukt mycket jobbigare än samma fart ute! Konstigt.

Anonym sa...

Jag har också svårt för löpband. Stress var just det rätta uttrycket. Jag tycker det är så svårsprunget att jag heller låter intervallerna bli lite oprecisa, bara jag får springa utomhus.
Tror du verkligen att det är så noga med avståndet mellan stegpinnarna?

anneliten sa...

Andréa, löpmässigt är vi rätt lika du och jag. Gillar inte värme, har svårt för löpband - två rätt i alla fall.

Bureborn, klart det är noga ;-)

Karin Engen sa...

Håller också helt med om att det är lättare att faktiskt springa fortare utomhus än på löpband. Därav gillar jag inte heller löpband, men de kan vara bra att ha ibland ändå :)

Lisa sa...

Haller med, det ar mycket lattare att springa utomhus! Jag beundrar dig och andra som kor intervallpass (och pass overhuvudtaget) pa band, sa fort jag kommer upp i farter over 10 sa tycker jag att det blir superjobbigt. Vet inte om det ar psykiskt, men jag tycker det gar superfort fast jag inte ar uppe i 5min/km tempo...

Erik Dahlberg sa...

Löpband är underskattat tycker jag, visst är det roligare att springa ute men löpbandet har många fördelar dnär det gäller farthållningen.

Ingmarie sa...

Så varför löpband??????

Anneli Hällgren, men född -68 sa...

Googlade på mitt namn och hittade din blogg Anneli - ja, visste redan innan att jag har en namne i löparspåret, men hade inte sett bloggen tidigare. Nu än mer fascinerad: vi delar inte bara namn och resultat på senaste sthlmsmaran (en minut hit eller dit), vi har också samma visioner för vårt springade! Håll med om att det är märkligt!

Keep going!

mikael sa...

Har testat löpband 2-3 gånger och varje gång har jag känt att det gått mycket fortare på bandet än samma hastighet utomhus.
Jag tappar känslan på bandet och den är trots allt ganska viktig.

Har problem att veta hur fort jag ska springa mina intervaller.
Tips?

anneliten sa...

Karin, de är inte så tokiga de där banden - när man vill ha kortroll.

Lisa, skönt att höra att även en snabb tjej som du tycker det är svårt.

Erik, jag är inte förvånad över att just du tycker att det är bra med band. Kanske tar jag med dig på en löprunda i skogen när ni kommer hit? Som omväxling :-)

Ingmarie, för kontroll på tiden och farten :-)

Anneli H, kul! Insåg att du fanns när någon gratulerade mig till ett väl genomfört Kungsholmen runt!

Mikael, Längre intervaller (4-5 min/1000 meter typ) ska vara i tävlingsfart på 5-10 km eller lite snabbare. Kortare intervaller - då är det bara att ösa, men man ska orka alla repetitioner i samma hastighet. Alltså gå ut lite lösare än fullt ös. Lätt i teorin. I praktiken svårare. Man får träna på att lära känna sin kropp.

Sara sa...

Jag och löpbandet är definitivt inte kompisar - tycker också en hastighet, som ute är en barnlek, kan kännas skrämmande snabb på bandet.
Fördelen är förstås järnkoll på hastigheten, men jag föredrar ändå fast underlag.

Erik Dahlberg sa...

Det vore trevligt! För mig blir det asfalt och löpband, asfalt och löpband...