söndag 24 juli 2011

Runners gym

Backar är styrketräning för löparben. Det känner jag tydligt idag, dagen efter ett distanspass i hyfsat backig terräng.

Räknar veckorna till Lidingöloppet. Knappt nio kvar. Nio veckor att jobba upp backstyrkan på. Och tekniken. Springa uppför med korta steg och upprätt kroppshållning. Fällknivsförbud råder. Springa nerför utan att luta bakåt, låta bli att bromsa och undvika att landa på hälarna. Våga släppa på och "rulla". Det senare är svårast. Särskilt när det blir lite brant. Som i mitt backiga spår.

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Ojoj, inte mindre? Och min backträning som typ varit minimal än sålänge.. Får nog ta tag i det där efter semestern nästa vecka :)

Erik sa...

Ser fram emot backlöpning med dig när läge uppstår. :-)

anneliten sa...

Andréa, mindre? Lägtar du så?

Erik, det är bara att ta bussen hit.

Lisa sa...

Segeltorpsspåret? Det är backigt som inget annat spår jag vet... Perfekt träning för lidingö:) Fast jag håller med om att nerförsbackarna, med rullgruset, är nästan livsfarliga...