fredag 9 december 2011

Ett annat från Les Mills

Vi är ingen "perfect match" - crosstrainers och jag. Rörelsen är lite onaturlig för mig. Och det känns inte bra i axlarna. Tänker att jag kanske är lite för kort och sätter händerna nedanför handtagen. Axlarna känns ändå. Jag sneglar på de andra. De som tycks tycka att crosstrainers är bra - gör de annorlunda? Inte vad jag kan se.

En kvart står jag ut. Och det räcker, för jag ska bara värma upp. Mjuka upp musklerna lite inför ett CXworx-pass. Les Mills förkoreograferade core pass. Jag har ju nyss bestämt mig för att dissa Les Mills Body Pump. Efter att ha läst om en vetenskaplig studie som visar att man inte blir så mycket starkare. Men allt det företaget gör behöver ju inte vara ineffektivt (som pumpen sägs vara) tänker jag.

Det är ganska ny CX-koreografi förstår jag. Spelar mig mindre roll eftersom detta är mitt livs andra pass. Med minst ett par månader sedan premiärpasset är jag nybörjare hursomhelst.

Till skillnad från crosstrainern tycker jag att CXworx känns rätt för mig. Rätt muskler för en löpare liksom. Dessutom går övningarna att göra i lättare eller tyngre versioner, vartefter man blir starkare. Men det är nog så viktigt att lyssna ordentligt på instruktionerna som strömmar ur Flavia, och göra rätt. Det gör man inte riktigt automatiskt.

3 kommentarer:

Lennart sa...

Crosstrainer vet jag vad det är men sen blev det rena grekiskan. CXworx-pass, Flavia, CX-koreografi, Les Mills Body Pump???? Jag har ingen aning om vad det betyder :-).

Du får mig att känna mig väldigt gamal omodern :-).

MVH

anneliten sa...

Hi hi... Flavia är en urläcker argentinska som instruerar CXworx som är ett core pass i grupp. Les Mills är ett företag som tjänar stora pengar på att sälja förkoreograferade gruppträningspass till gym över hela världen. Body pump är ett av Les Mills pass - med skivstång och hantlar. Crasch course...

Löpning & Livet sa...

jag gillar inte heller pump så värst. Men jag måste ändå säga att det är bättre än ingen styrka alls. Tränade det under några år förr och jag både ökade i vikter och fick större muskler och det vet jag gäller andra också. Även om nu vetenskapen säger något annat.. Men visst, tusen gånger hellre "riktig" styrka!