tisdag 18 november 2014

Fel sammanhang

Det har hänt att jag har hälsat. Och sedan insett att den kvinnan är hallåa på TV. Eller att den killen jobbar på mitt ICA. Man tycker att man känner igen. Men sammanhanget är fel och rör till det.

Tvärtom gäller också. I fel sammanhang missar man (eller i alla fall jag) att känna igen. Idag stod jag bredvid en man på tunnelbanan. Bekant på något sätt. När jag kliver av tänker jag "men det var ju..." I vanliga kläder istället för träningskläder och på ett ställe jag inte förväntat mig kopplar jag inte helt. Och jag är fortfarande inte säker, men jag tror att jag stod bredvid en bloggare i 4.30-fart (som oftast springer fortare än så). Eller så var det någon annan.

Jag har ett ganska kasst ansiktsminne egentligen. Fel sammanhang hjälper inte direkt.

4 kommentarer:

Staffan sa...

Va'? Igår tisdag? Tunnelbanans röda linje mot Mörby vid ca 07:30-tiden? beige rock? Moi? Om det var på eftermiddagen var det inte jag för då sprang jag från jobbet. Och jag som brukar påstå att jag har just ett bra ansiktsminne men som du mycket riktigt skriver så hjälper det inte om, om det är i "fel" situation! Hoppas på fler tillfällen, då ska även jag vara mer uppmärksam!

anneliten sa...

Då VAR det du. Jag åkte bara mellan centralen och Östermalmstorg, men tiden och linjen stämmer. Och kläderna. Jag har ett kortison-runt ansikte nu så du är mer förlåten än vad jag är :-)

Staffan sa...

Nämen, trist att jag inte kände igen dig men som sagt, fel situation och på en plats där man inte förväntar sig träffa någon bekant! Jag åker till Bergshamra samma tid nästan varje dag, förutom de dagar som idag när jag transportspringer från centralen.

Vi får hoppas på repris en annan morgon :-)

Snorkkis sa...

Haha, vad lustigt. Just personer jag sett en gång tror jag att jag kommer ihåg för resten av livet. Kan komma på vilka människor jag såg den och den dagen på tunnelbanan där och där. Önskar jag kunde använda mitt minne till något vettigare dock :)