Ibland betalar jag, ibland inte. Startklar. Folksams försäkring som bland annat ersätter startavgiften om man blir skadad och inte kan genomföra sitt planerade lopp. Ett litet tillägg när man betalar anmälningsavgiften till loppet bara. Och sedan är man försäkrad i ett år - för alla lopp.
Jag har inte sparat förra årets anmälningar till Midnattslopp och Lidingölopp - de loppen har jag ju redan sprungit, och jag minns inte om jag lade till en "startklar-peng". Kanske - kanske inte. Slarvigt av mig men jag antar att Folksam har bättre koll. Jag ringer. Om jag är försäkrad kanske jag kan få tillbaka anmälningsavgiften till Stockholmsmaran tänker jag.
Telefonkö. Fel avdelning. Telefonkö igen. Handläggare som inte hittar mig och som ber mig vänta medan han kontaktar kollega. Svaret blir att de inte kan ta reda på om jag har en försäkring om jag inte vet säkert vilket lopps anmälningsavgift jag kan ha lagt till den till. Och till och med då är det svårt. Lidingöloppet eller Midnattsloppet kanske säger jag. Han lyckas ändå inte få fram informationen. Nu är jag lite irriterad. Jag hade kunnat ta ett "nej du är tyvärr inte försäkrad", men ett "vet inte" - det har jag svårt att acceptera. Att jag är slarvig är en sak, men försäkringsbolag ska ha koll!
Jag skriver ett mail och klagar. Så får vi se.
Jag har inte sparat förra årets anmälningar till Midnattslopp och Lidingölopp - de loppen har jag ju redan sprungit, och jag minns inte om jag lade till en "startklar-peng". Kanske - kanske inte. Slarvigt av mig men jag antar att Folksam har bättre koll. Jag ringer. Om jag är försäkrad kanske jag kan få tillbaka anmälningsavgiften till Stockholmsmaran tänker jag.
Telefonkö. Fel avdelning. Telefonkö igen. Handläggare som inte hittar mig och som ber mig vänta medan han kontaktar kollega. Svaret blir att de inte kan ta reda på om jag har en försäkring om jag inte vet säkert vilket lopps anmälningsavgift jag kan ha lagt till den till. Och till och med då är det svårt. Lidingöloppet eller Midnattsloppet kanske säger jag. Han lyckas ändå inte få fram informationen. Nu är jag lite irriterad. Jag hade kunnat ta ett "nej du är tyvärr inte försäkrad", men ett "vet inte" - det har jag svårt att acceptera. Att jag är slarvig är en sak, men försäkringsbolag ska ha koll!
Jag skriver ett mail och klagar. Så får vi se.
5 kommentarer:
Det borde de verkligen ha. Försäkringen måste ju finnas på ditt namn (personsignum) och inte under ett specifikt lopp. Dåligt av dem!
Väldigt dåligt! Vad händer om man måste utnyttja den då, hur ska de då lyckas få fram att man har den??
Ja mycket dåligt. Och väldigt märkligt.
Visste förresten inte att en avgift gällde för samtliga lopp. Bra att veta; jag brukar alltid betala avgiften, och har nog betalt dubbelt flera år.
Det är bra! Klaga! Det ska vara ordning på försäkringsbolagen. Det bara är så!
Jag har utnyttjat den där försäkringen en gång, och det gick bra. Inget strul för mig.
Johanna, personnummer räckte inte.
Madde, vet ej - har aldrig provat.
Snorkkis, jo ett år räcker det. Det är därför jag betalar ibland. Jag kan liksom inte hålla reda på vad jag gjort :-) Särskilt inte när jag bytt jobb och tappat mail-trailen.
Lennart, jag tror jag råkade ut för en sommarjobbare eller nåt. Eller så har de inte koll - vilket är skrämmande. Du hade säkert koll på när du betalat och så...
Skicka en kommentar