lördag 24 november 2012

Felsökning

Achilles. En grekisk hjälte vars kropp var osårbar. Utom just hälen. Jag är inte som Achilles. Jag har haft skador både här och där. Löpningen, som gett mig så mycket gott, har också gett mig en hel del ont. Ont i rumpan. I knän. I fotvalv. Och i hälsenor. Nu tycks det vara hälsenornas tur igen. Inte första gången. Överbelastning brukar jag tro. Men denna gång är det svårt att tro just det. På två-max tre korta pass i veckan kan jag väl inte vara överbelastad?

Felsökning pågår. Under googlandet återkommer (förutom för mycket träning för snabbt - vilket jag alltså inte riktigt tror på) stela vadmuskler och överpronation som förklaringar. Mina vadmuskler är tighta - det vet jag. Och möjligheten att stretcha dem begränsas av stela fotleder, ett anatomiskt fenomen som inte verkar gå att göra så mycket åt.

Överpronation då? När jag blir filmad på löparbutikernas band brukar domen vara lätt pronation. Så lätt att den knappt behöver åtgärdas. Kan det ändå vara den som spökar? Inget av de sko-par jag har nu har särskilt mycket pronationsstöd. Och jag har slängt ur mina inlägg ur skorna. Kanske läge att lägga tillbaka?

Det är definitivt läge att söka proffshjälp. Igen. Vi löpar-junkies är nog en betydande del i naprapat-kollektivets lönsamhet.

6 kommentarer:

Lennart sa...

Jaha, du också :-(. Hur farligt är det? Hur ont gör det?

Jag tror på stretching. Jag tror att många problem med hälsenor beror på korta vadmuskler, och att stretching hjälper, men jag vet inte. Det är bara min teori.

Fö övrigt lyder jag de vanliga råden. Jag har till exempel precis gjort tåhävningar i trappan....

Hoppas att det inte är så farligt med dina hälsenor och att du snabbt blir bra!

Sara sa...

Du är inte ensam. Jag brukar också tänka att utan mig hade min naprapat fått bomma igen. Nej, fullt så allvaligt är det väl inte, men ibland känns det som om jag borde skaffa klippkort.
Krya på hälen!

Ingmarie sa...

Skumt...
Jag tror det är något "annat" men vet inte vad...
Allt hänger ju liksom samman. Det behöver ju inte vara i hälen/foten själva grundproblemet sitter menar jag.
Har du fått hjälp?

Jesper Scheutz sa...

Hur ont gör det mellan 1-10 har det kommit akut? Du känner säkert igen frågorna från kollektivet =) Exentriska tåhävningar i trappa brukar vara bra som du säkert vet. Fick ett tips när jag var på kurs senast, köp en liten foamroller eller liknande och rulla hålfoten vader rejält. Kolla med Ingmarie så får du mitt mobilnummer så kan jag ge dig lite tips.

Peace Love och Löparskor

rundarocksaenform sa...

Alltid tråkigt med skador. Särskilt när man inte vet varför. Hoppas du hittar anledningen och kan åtgärda!

anneliten sa...

Lennart, jag är osäker runt tåhävningarna när besvären är så pass akuta. Det är nog mest undersökt för kroniska besvär - när man vill stressa för att få igång läkning. Lite som stötvåg light. Stretching tror jag på.

Sara, min naprapat (Guru-Dan) Är katastrofal på fakturering så när han väl kommer till skott är jag nog skyldig en förmögenhet :-)

Ingmarie, se mer utförlig beskrivning i mail. Intresseklubben... Som M och C brukar säga :-)

Jesper, Jag har ingen foamroller, men jag har min massage-delfin. En grunka med en kula som vibrerar. Den kör jag med på vader och direkt på det onda också faktiskt. Lite som stötvåg modell mild.

Västgötskan, alltid tråkigt med skador - verkligen! För mig känns det som never-ending story just nu bara. Hela 2012 kvaddat. 2013 - då!