söndag 30 december 2012

Sten i skon

Det är svårbestämbart nu - underlaget. Öar av vattentäckt super-slipprig is. En hel del porös och halkig snö att kana runt i. Men mest barmark faktiskt. I alla fall på vägarna. Icebugs är skorna som i teorin klarar allt detta. Men JAG klarar inte icebugs på asfalt. Det är som att ha en irriterande sten sitta fast under sulan - många gånger om. Sexton piggar (per sko) pickar mot asfalten. I teorin åker de in i sulan - i praktiken känns det inte riktigt så och min instinkt är att stanna och plocka bort stenar ur sulorna...

Alternativet är vanliga skor. Med risk att stå på öronen på någon isfläck.

Jag velar fram och tillbaka. Till slut blir det vanliga skor i alla fall. Men på ett underlag helt utan halkrisk och med väldigt låg sannolikhet att någon sten ska fasta så där irriterande i sulan. Jag väljer vanliga skor på odramatiskt löpband.

Jag hoppas att några fler isfläckar smälter bort till imorgon. Eller att det snöar rejält och blir ordentligt icebugsväglag igen. För jag vill gärna avsluta löparåret 2012 utomhus. Det är utomhus jag helst springer. Där stenar ibland fastnar under skorna.

Mina icebugs, som jag tycker är fantastiska när underlaget är rätt, fick vila idag. Istället blev det fräscht vita lätta löpglada Saucony fastwitch. I bakgrunden mitt senaste tillskott till skoparken. Från Filippa K. Tänkte inte springa så mycket i dem dock.

3 kommentarer:

Lennart sa...

Främjar inte de där skorna från Filippa K framfotslöpning?

Det ser ut som att all dämpning sitter längs fram också. Lite som ett par Newton.

De höga skaften måste också förhindra att snö kommer in i skorna.

Fast det är klart, jag är inte så van vid den typen av skor så jag kan har fel.....

Anonym sa...

Hoppa mellan barmarksfläckarna, så får du lite extra styrketräning på köpet. :-D

Snorkkis sa...

Så vansinnigt snygga de där Filippa K skorna!

Och det är svåra skoval nu... igår valde jag Icebugs medan sällskapet hade vanliga springskor, och ställvis var jag glad över piggarna medan ibland krafsade jag onödigt odiskret. Idag tror jag det får bli piggfritt, eller så tar jag piggar och väljer enbart isiga skogsvägar.