onsdag 28 maj 2014

Kunden i kläm - jajamensan!

Hur kommer det sig att avtal som jag ingår gäller, medan telecom-företagen kan ändra i sina? Jag fattar inte.

Tele2. Jag säger ja till att binda mig för ett par telefon-abonnemang. Dessa kan jag nu inte komma ur. På två år.

Tele2. Jag säger ja till en bredbandslösning - en trådlös variant, som ger mig fria gigabytes. Detta kan Tele2 tydligen ändra när de får lust. Jag får ett brev som berättar att Tele2 inte längre erbjuder några abonnemang med fritt flöde. Jag får istället 70 gigabyte (låter ju mycket, men med tonårsdöttrar så...) i månaden. Nyss fick jag hur mycket som helst. För samma peng. I brevet står "Skulle du mot förmodan överskrida finns möjlighet att köpa till mer..." Och i nästa mening får jag veta att jag i snitt använder 95.2. Gigabyte. Per månad... Mot förmodan överskrida? Hmm.

Den 20 maj tog byten slut. Sedan dess har jag köpt till för betydligt mer än vad grundabonnemanget kostar. Det abonnemang som nyss gav mig fri surf.

Nu oroar jag mig för att Tele2 ska göra samma sak med mina mobiltelefoner. För de får ju tydligen göra precis hur de vill. Medan jag är bunden av mina avtal.

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Hutlöst!
Det står säkert något om det där med pyttefinstil text någonstans i det 4891km långa avtalet...:-)

anneliten sa...

Ingmarie, det gör det säkert. Och vem orkar liksom. Det som stör mig mest är att de inte kan ange hur min data-trafik ser ut - så hur vet jag att jag verkligen använder det de säger att jag använder? Och hur vet jag att det inte är något "fel" typ kidnappning av mitt modem :-)