fredag 30 juli 2010

Rak rygg gör hälen gladare

Du kommer att bli bra. De uppmuntrande orden skickade Naprapat PA med mig hem. Tillsammans med "recept" på tåhävningar, rump- och ljumskstretch.

Jag är inte rättvis mot min kropp. Höger sida får ta mycket större belastning än vänster. Troligen är det därför höger hälsena protesterar. Kanske började det med vinterlöpningens muskelbristning i vänster vad. Kanske fanns problemet där tidigare.

Snedheten sitter i ryggen. Höger sida är så pass spänd att höger ben, trots att mina ben rent anatomiskt är lika långa (eller korta), dras upp och tycks vara någon centimeter kortare.

PA masserar, knäcker och bänder. När jag lämnar hans bänk är jag rak och fin. Och det bästa av allt är att han inte ger mig några som helst restriktioner när det gäller min löpning.

Att le mycket sägs vara bra för humöret. Hjärnan kopplar ihop leendet med känslor av förnöjsamhet och glädje. Kroppen kan på så sätt lura sig till en känsla. Om jag ritar en glad mun på min häl - då kanske den blir lycklig tänker jag.

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Gud vad söööööööööööööt! Klart den blir glad nu!:-)

anneliten sa...

Ingmarie, tyvärr surnade hälen av långpasset - trots glad mun.