tisdag 28 juni 2011

Boulongeskogen

Jag gillar det verkligen. Att upptäcka nya platser löpandes. Förutsatt att platserna är löpbara utan större hinder. Mitt Paris-hotell ligger alldeles nära Boulogne-skogen. Och i morse ville jag ge mig lite djupare in i den parken. Det gick halvbra.

Morgonstund är enda stunden jag har tid att springa dessa kongressdagar i Paris. Morgonstunden är också den enda stund som bjuder på någorlunda uthärdlig temperatur. Paris är varmt just nu. 35 grader vid 8-tiden igår kväll. I morse betydligt svalare men fortfarande varmt.

I kanten av parken hittar jag en grind. Jag springer in. Ganska snart inser jag att detta är en nöjespark och att man nog skulle betala inträde... Om den varit öppen. Stängda, övertäckta karuseller. Små hagar med djur. En skylt upplyser mig om att jag befinner mig i "Jardin d´acclimatation des enfants". Minns att jag såg den på kartan, en liten park för barn i kanten av Boulogneskogen. Jag springer vidare och hoppas ta mig ut på andra sidan. Men se det går inte. Högt staket och alla grindar låsta. Jag vänder. Parkarbetare tittar roat på mig men ingen frågar om jag löst biljett...

Längs utsidan av den lilla nöjesparken tar jag mig ner till den riktiga parken. Lite hinner jag uppleva. Konstgjorda sjöar, pilträd och tallar. Nytt försök imorgon kanske?

Nu ska jag klä mig Casual chic. Vad nu det är - det står så i inbjudan. Det är nog inte läge för Newton-skor i alla fall. Dags för kongressmiddag är det - på en båt på Seine. Vi får väl se om jag är i form för en ny Boulogneskogstur imorgon. Jag hoppas det.

9 kommentarer:

Fitnesscoachen sa...

Haha, spännande med lite äventyr i vardagen! :)

Staffan sa...

Vad är det för kongress du är på?

Ingmarie sa...

Hoppas med du får chans till ännu en tur.Och att du inte smälter bort...

jona sa...

Ahh, du är en galmourlöpare!

anneliten sa...

Madde, visst är det underbart med lagom spänning - prova nya vägar och hitta hem igen :-)

Staffan, worls congress of inflammation. Slutar idag. Istället börjar en glaukom-dito som känns dubbelt så stor... Basic science vs. behandlande läkare.

Ingmarie, jo jag sprang nu i morse också. men jag är osäker på om det verkligen kan räknas som skogslöpning i enlighet med din ordination ;-)

Jona, nja. Inte så glamorös när jag springer. Eller annars heller.

Petra sa...

Harligt Anneli! Njut (?) av Paris!!

Anonym sa...

Löpande små äventyr är det bästa!

Unknown sa...

Oj vilket äventyr =)

Peace Love och Löparskor!

K sa...

Ho, ho var är du..det är juli nu..;)