måndag 10 januari 2011

Debutant

Det känns så amerikanskt på något sätt. Att träna framför TVn. Kanske är jag skadad av Jane Fonda? Eller Susanne Lanefeldt? I leotarder med benringningar upp till midjan. Jag var tonåring och fnittrade mest.

Många år senare debuterar jag. Med träning framför rutan. Min yoga-kurs börjar inte förrän nästa måndag och abstinensen finns där. Hoppsan! När jag först provade yoga för något år sedan kändes det inte som min grej, men jag hängde i - jag hade ju betalat kursen...

Där på stadium, medan dottern provar fotbollsskor, känner jag ett stort behov att sträcka ut den där kroppen, som sprungit eller styrketränat sex dagar i rad. Så jag slår till på en Power Yoga-DVD från Casall. Jag kan ju lite yoga tänker jag, och går direkt på tvåan.



Nu ikväll har jag testat smidighetsdelen. Det är mest den jag vill åt. Jag känner igen alla rörelser och det känns bra i kroppen. Jag lyckades enkelt koppla bort störningsmomentet surrande tvättmaskin. Tonåring som fnittrig åskådare var lite svårare att bortse ifrån. Är Annette Lefterow månne hennes Jane Fonda?

Om min första tränings-DVD blir välanvänd eller inte - det får framtiden utvisa. Just nu vill jag tro det. Men risken finns förstås att den hamnar undanskymd i något hörn bland andra oanvända hemmaträningsprylar. Jag har ju lite svårt för det där att komma mig för att träna inomhus hemma.

3 kommentarer:

Patric sa...

Du slog till... Men vem fick betala, vavava? ;)

anneliten sa...

Du... Och tack för att du än en gång spräcker nollan!

Lotta sa...

Det är svårt att träna hemma, speciellt framför en dvd. men det kan va bra att ha som ett komplement ibland, och ett sätt att hålla i gång t.ex. yoga. fast själv tycker jag just yoga är svårt till dvd, vill antingen köra själv (men kan egentligen inte så mycket) så jag kan lyssna på kroppen, men lätt att det bara blir de övningar som känns bra (som sällan är de man behöver mest) eller med instruktör som kan läsa av vad som behövs och anpassa - jag vill hemskt gärna ha korrigeringar och personlig instruktion oxå, för att verkligen hitta rätt in i olika övningar och komma vidare.