lördag 22 januari 2011

Hälsoundersökning?

Det finns smart reklam.

Sen finns det nog reklammakare som tycker att de är smarta. Jag skulle ha velat vara en fluga på väggen under "brainstormen" (eller vad det nu kallas när reklamfolk kläcker idéer) som ledde fram till den enkät jag fick i brevlådan häromdagen.

Hälsoundersökning är rubriken. Frankerat kuvert följer med. Enkäten börjar med frågor om kön, ålder och träningsvanor. Så långt är allt väl. Jag skummar vidare genom frågorna. Fråga sju: Vill du ha ett bättre immunförsvar? Med svarsalternativen "ja", "nej" eller "vet inte". Undrar hur många som svarar nej... Jag skummar vidare. Fråga 9: Visste du att stora delar av omega-3 från Krillolja är vattenupplösligt och därför tas upp lätt av kroppen? Undrar om någon verkligen har tänkt sig att sammanställa svaren och i så fall hur många deltagare som ens vet vad Krill är...



Den så kallade hälsoundersökningen är så tydlig reklam att ingen normal människa blir lurad. Men är det smart reklam? Kanske. Kanske minns jag att jag hört någonstans att omega-3 från Krill är bättre på något sätt? Långt efter det att jag glömt den fåniga fejk-enkäten.

2 kommentarer:

camilla sa...

Vattenlöslig olja?

anneliten sa...

Camilla, det krill-omega-3-företaget hävdar är att det till skillnad från annan omega 3 är fosfolipider. Jag gissar att små små miceller (oljedroppar) enklare bildas (dessa kan tas upp i tarmen) - så sann vattenlölighet är det nog inte frågan om. Men jag har inte satt mig in i det mer än så...