tisdag 2 december 2014

Dämpa?

Värsta party poopers ever är de som ber instruktörer dämpa musiken tycker jag. För just i denna fråga är jag lite oförstående. Det KAN ju bara inte vara för hög musik när man tränar. Eller kan det? Några tycks trots allt tycka det.

Nåja. I min Huddingehall är de lösningsorienterade. Nu finns automater med öronproppar i träningssalarna. Vi som vill ha hög musik får hög musik. De som vill dämpa lite kan göra det.

Sofie. Underbara Sofie. Hon får mig att trampa fort. Hon får mig att skråla (och jag är inte ensam). What if I say I will never surrender... Foo fighters "The pretender" på hög volym. Halva spinningsalen "sjunger" med. Andra halvan sneglar på den där automaten med öronproppar...

Full med färgglada öronproppar. För den som vill dämpa lite.

Nästa vecka blir det jul-spinning lovar Sofie. Grinchen i mig skruvar på sig. Spinning till julmusik är inte riktigt min kopp te. Jag sneglar på de där öronpropparna.

11 kommentarer:

Erik sa...

Helt rätt, plocka fram Grinchen. Det är dags nu!

Snorkkis sa...

Är inte öronpropparna tänkta för någon annan typ av pass, typ yoga av något slag? Men att ha proppar när man tränar riktigt konditionspass... hör man inte lite väl bra sitt eget flås då?

anneliten sa...

Erik, :-)

Snorkkis, just denna automat sitter i spinningsalen där det aldrig är yoga (likadana i alla salar). Jag tror att detta är ett sätt att slippa klagomål på hög musik (har hört en del sådant trots att musiken inte är särskilt hög enligt mina mått - snarare tvärtom).

Lina sa...

Öronproppar på spinningpass är ett måste för mig jag är känslig mot starka ljud. Jag upplever dessutom att jag blir känsligare för ljud när jag tränar och har hög puls. Jag har öronproppar på konserter, uteställen, bio och träningspass med hög volym samt när jag simtränar. Dock brukar jag använda musikproppar. De dämpar så att ljudnivån blir lagom och allt låter precis som utan öronproppar. Vanliga skumproppar skyddar bra man förvränger ljudet mer än musikproppar. När det gäller öronproppar så hör man inte så mycket av sin egna andning om man pluggar in dem riktigt djupt i öronen. Öronpropparna ska inte synas om man tittar rakt fram in i en spegel. Då sitter de tillräckligt djupt i öronen.

anneliten sa...

Lina, oj. Nu känner jag mig lite taskig som har så lite förståelse för ljudkänsliga... Jag hör själv väldigt bra (kan irritera mig på ljud som få andra ens märker) men vill trots det absolut ha hög musik när jag tränar. Bra att det går att lösa med proppar för de som inte vill/kan ha det :-)

Lina sa...

Ingen fara. Kan själv tycka det är rätt bra med ganska hög volym så man känner basen i kroppen. För mig är det inte något problem van att ha öronproppar så jag tänker inte på det. Har dem med mig och pluggar in dem vid behov. Däremot tycker jag att du ska testa öronproppar om inte annat. Väldigt skönt att sova med dem. Man hör inga störande ljud och sover mycket djupare.

På konserter eller ute ställen borde det nästa vara krav på att alla ska ha öronproppar. Där volymen ofta skadligt hög.

Ingmarie sa...

Är musiken dålig brukar jag vilja ha proppar annars vill jag ha det högt! Spinning utan musik är ju typ jättetrist! :-O

anneliten sa...

Ingmarie, jag ser till att bara gå på pass där jag vet att musiken är bra = Sofies pass.

Lisa sa...

Haha, vad smart!! En av salarna på Friskis har usla högtalare och när musiken bara "skräller" brukar jag peta in lite papperstussar:) annars ska det vara högt!!

anneliten sa...

Såg att de faktiskt används!

Lisa sa...

Vad skönt att höra att det finns andra som också skyddar sina öron på spinningpassen med öronproppar.