fredag 12 december 2014

Trail? Eller terräng... Skog!

För ett tag sedan brottades Orka Mera-Anna med begreppen trail och terräng. Som i terräng- eller trail-löpning alltså. Jag insåg då att mina definitioner inte riktigt stämmer med andras. För mig är terräng något orienterare springer i. Sällan jag. Andra löpare skulle nog definiera det jag menar med terräng som obanad dito. För i min sinnevärld är det inga stigar i terrängen. Eller i så fall väldigt smala sådana. Gjorda av ett rådjur kanske. Att Lidingöloppet kallar sig terränglopp har alltid förvånat mig. Vissa delar är visserligen fulla med rötter. Men större delen är rena autostradan. (Nu menar jag inte att Lidingöloppet inte är jobbigt - jättejobbigt är det med alla backar).

Detta är inte terräng. För mig.

Trail för mig betyder stig. Så för mig är terräng, som ju är mer eller mindre stiglös, aningen besvärligare än trail. Om man nu ska springa. Men också trail är hyfsat svårsprunget i min begreppsvärld. Smala, steniga, knixiga stigar ser jag framför mig.

När jag springer i min skog ÄR det ofta smalt, stenigt och knixigt. Ändå skulle jag nog inte få för mig att säga varken terräng eller trail om min löpning. Jag springer i skogen helt enkelt.

I min skog finns stigar. Kanske kan man säga att det är "trails".

...och detta börjar likna terräng. Som jag  definierar det.

Nåja. jag har i alla fall köpt mig ett par terräng- (trail-?) skor. Jag har länge varit nyfiken på Inov8. Eller någon Salomon-modell. Som jag ser att andra bloggare har. Men inga sådana skor fanns i min storlek i butiken jag besökte. Då blev jag så där otålig som jag vet att jag inte bör bli. För jag ångrar mig oftast. Efteråt. Jag köpte ett par Adidas. Nåja. De duger. De funkar. Väldigt skön läst och hyfsat grepp. Men jag är ju fortfarande nyfiken på de där andra.

Mina terrängskor. Adidas adizero XT. Innan de blev leriga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kan säga trail och offtrail annars. ;-) (Stig och obanat).

Men håller med Lidingö är INTE terräng (i mina ögon)! :-)

Kram M

anneliten sa...

Off-trail är taget! Det är ju hur tufft som helst! Nästa så att jag blir sugen på att lämna mina stigar :-)

Lisa sa...

Hehe, mkt intressant resonemang. Terränglöpning för mig (och de löparkretsar jag lärde mig av i HAIS) är skogsstigar OCH grusstigar/lervägar i skog som är rejält kuperade. Typ de man springer på i TerrängDM.
"Rakt ut i skogen" är obanad terräng, eller "OBT". Hehehe.
Minns hur irriterade tränarna i Huddinge var när begreppet "Trail" växte fram. Mode i skogslöpning plötsligt.

Lisa sa...

Terränglöpning innefattar ju även skogsstigar. Förstås. Typ segeltorpsskogen. Urtyper av ultimat terräng :)