måndag 1 december 2014

Don't go cold turkey

"Men varför läser du det där?!" Min man undrar. I lite upprörd ton. Han har helt rätt. Man kan hitta allt möjligt på internet. Och lura sig själv kan man också. Biverkningar kan man få bara av att tro (placebo är inte bara effekt, det kan vara bieffekt också).

Jag googlar lite på tapering+prednisolone och läsningen är inte rolig. Biverkningarna av kortison är inte roliga de heller, men om jag ska tro på en del av det jag hittar på internet så kan det vara minst lika jobbigt, men på andra sätt, under tiden man trappar ner (=tapering). Trappa ner måste man. Att gå "cold turkey" och bara lägga av kan leda till chock och vara direkt farligt.

Min kropps interna kortisol-fabrik (=binjurarna) är nedsläckt på grund av noll efterfrågan. Kroppen tycker att kortisonet utifrån räcker och blir över och stänger av tillverkningen. Det kan ta en stund att starta upp binjurarna igen (om det alls går). Därav behovet av att trappa ner försiktigt. Därav risken för en del jobbiga bieffekter. Kortisonbrist istället för kortisonöverskott. Men ännu har jag inte känt något. Mer än oro för att känna något. Fånigt - jag vet.

Nåja. Jag är glad att jag är i nedtrappningsfas. Och jag ser verkligen fram emot den sista januari då jag (om ingenting händer - har jag jinxat nu?) tar den sista tabletten prednisolon.

3 kommentarer:

Anna (orka mera) sa...

Nej googla kan vara direkt livsfarligt. Man blir aldrig så rädd som när man söker på någon åkomma man har. Till och med vanlig snuva är oftast symtom på något hejdlöst läskigt.

Så... det är nog klokt att läsa en god bok i stället. Så slipper man bli nojig över sjukdomar. Eller biverkningar.

Skönt att det bara är 2 månader kvar tills du är nertrappad och klar.

Lisa sa...

Hoppas din tapering funkar. Och du, ta det lugnt.

anneliten sa...

Anna, ja jag tar och läser en bok istället :-) Håller på med Augustprisvinnaren Kristina Sandbergs "Sörja för de sina". Superbra. Och inte alls läskig ;-)

Lisa, ta det lugnt är svårt :-)