tisdag 30 december 2014

Var är alla?

Runt lunchtid var "alla" på ICA Kvantum i Kungens kurva. Det kändes så i alla fall.

18.00 är väldigt få i träningssalen för att köra body pump med Olga. Normalt ett ganska populärt pass. "Var är alla" undrar Olga samtidigt som hon öppnar salen för oss. "Hemma och putsar på sina nyårslöften" föreslår jag. Lite sarkastisk.

Det är enkelt att vara raljant. Men jag anar ändå att det kanske finns en och annan som kunde ha befunnit sig i hallen. En och annan som tänker att "efter nyår - då ska det bli annorlunda". En och annan som låter bli att träna och som äter extra mycket godis just nu. För efter nyår - då ska en ny människa skapas. En alltigenom sund.

Jag tror inte på nyårslöften. Jag tror på att hela tiden jobba på att förändra det man verkligen vill förändra. Och låta bli resten. Ta små steg. Sundare istället för alltigenom sund. Motivationen måste finnas inom en - annars är det svårt. Att hitta motivationen och att göra lagom stora förändringar - det är nyckeln. Tror jag.

Jag funderar på vari min motivation till träning sitter. Och inser att det är i hur träningen får min kropp att kännas. Jag älskar känslan av trötta muskler. Endorfinerna efter ett träningspass får mig att må bra. Jag inser att för mig är det lite tvärtom - det vore som att sluta röka att sluta träna. Och några sådana nyårslöften vill jag inte ge. Att sluta träna alltså. (Rökt har jag inte gjort på väldigt länge och bara på fest.)

Jag kommer inte att avge några nyårslöften. I år heller. Det betyder inte att det inte finns något att jobba på. Det finns det. Hela tiden. Vare sig det är nyårsafton, första dagen i månaden, måndag eller vilken dag som helst. Om jag vill.

4 kommentarer:

Snorkkis sa...

Tihi... första delen av inlägget kunde vara beskrivningen på min man. Fast det verkar funka för honom... att moffa i sig godis nu, inte träna så mycket, men jag betvivlar inte att han kommer att följa sina januariplaner :) . Men vi är alla olika, och tur är väl det. Jag tänker mer som du. Gott nytt år!

Erik sa...

Så bra resonerat. Rakt av! Gott Nytt År min fina vän! Vi ses 2015 och då ska vi ha minst ett löppass tillsmammans. Med eller utan F. :-)

Ingmarie sa...

Funderar på precis samma vis! Gott Nytt År!

anneliten sa...

Snorkkis, vi är olika. Min man kan (liksom du tror jag) t.ex träna hemma vilket jag inte har disciplin nog att göra. Gott Nytt!

Erik, jag om du vill springa långsamt så...

Ingmarie, det vet jag att du gör :-)