söndag 7 december 2014

Puls-koll

Det är självklart att hjärtat slår. Igen och igen. För de allra flesta människor. Så var det för mig också. Innan.

Förr var hjärtats slag inget jag tänkte på. Alls. Puls mätte jag bara under tröskelpass för att säkerställa att jag låg rätt i ansträngning. Aldrig annars. Nu har jag en puls att hålla mig under och som jag mäter vid alla konditionspass. Varje gång jag springer.

Garmin mäter och varnings-piper om jag går på för hårt. Men jag är inte helt nöjd. För att Garmin (Forerunner 405CX) ska pipa måste jag ställa in den på puls-pass och jag måste bestämma mig för en tid eller distans jag ska springa. Jag vill ha pipen. Men jag vill ha mer frihet. Så att jag inte behöver bestämma mig för exakt distans eller tid i förväg. Så att jag kan springa ända hem innan Garmin stänger ner, alternativt inte råka komma hem innan jag når det förinställda målet. Det är egentligen ett väldigt liiitet problem, men det illustrerar den "stelhet" jag tycker finns i Garmin-klockan.

Nu sneglar jag mot en ny klocka. Inte enbart på grund av stelhet. Mest för att min klocka är gammal (drygt 5 år) och börjar ge upp. Jag vill ha en klocka som håller koll på min puls. Mäter distans. Och berättar om jag är snabb eller - mer vanligt just nu, långsam. Jag vill ha en klocka som är lätt att förstå och som enkelt förstår vad jag vill att den ska göra. Jag undrar om den finns.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr har jag inte tips, då jag lever med antingen Runkeeper eller en gammal Garmin 305:a..... ;-)

Men hoppas du hittar en du trivs med. Det lär ha hänt en del på teknikfronten senaste 5 åren. (Or let´s hope)!

Kram M

Löpning & Livet sa...

Hittills är jag supernöjd med min Polar m400. Polar är ju överlägset bäst på just pulsträning så den vore nog något för dig. Dock har jag inte programmerat in några gränser jag ska hålla mig inom så jag vet inte exakt hur den funkar där. Men det borde inte var några problem att ställa in den så som du vill. Kanske kan du ringa Polars support och fråga innan du slår till? (Om du nu vill ha en Polarklocka)

Ingmarie sa...

TomTom? Busenkel! T.o.m för mig. ;-)
Du får gärna prova min!

anneliten sa...

Rund, man vet vad man har men inte riktigt vad man får... Det är (fånigt nog) ett rätt stort beslut att välja ny puls- och GPS-klocka.

Andréa, jag hade en polar innan min Garmin, men utan GPS. Förr var de ju sämre på GPS-delen, men det kanske har ändrats?

Ingmarie, jag lånar/testar gärna! Bara den kan pipa om pulsen skenar :-)