lördag 5 oktober 2013

The big S

The big C. En underbar TV-serie som jag tittat lite sporadiskt på. Den handlar om Cathy, som mitt i livet har cancer. En underfundig och både sorglig och rolig historia. Samtidigt.

I mitt huvud snurrar en scen ur "the big C". Cathy försöker förgäves få sin läkares (fantastiskt spelad av Alan Alda) attention. "But I am dying" utbrister hon i ett försök att få honom att prata lite längre med henne. "And in what way does that make you special" svarar han och går ut ur undersökningsrummet...

Jag väntar på min biopsi. Jag försöker desperat få tag i min läkare för att förstå lite mera. The big S är ovanligt. Men absolut inget man vill ha i sitt hjärta. Min läkare är svår att få tag på. Efter fyra psykiskt plågsamma dagar lyckas jag. Min läkare är inte som Alda. Han pratar länge med mig. Han lugnar mig med några fakta om just mina provsvar. S är långsökt, men behöver ändå utredas utifrån mitt atypiska case. Han ber mig att försöka att inte ta ut ett eventuellt negativt besked i förskott.

3 kommentarer:

bureborn sa...

Mitt i allt elände kan jag inte låta bli att le åt scenen från big C. Galghumor när den är som bäst.
Men jag är glad att din läkare är mer inkännande än Alda. Han verkar vara trygg och klok.

Ingmarie sa...

Håller tummarna stenhårt!
(Och som bureborn fnissar jag åt Alda trots det dråpliga)
KRAM

anneliten sa...

Bureborn, min läkare är klok, men jag är rätt förbannad över att han lät mig lida psykiskt i fyra (!) dagar. Det sättet jag fått information på är under all kritik. S är en allvarlig sjukdom med låg överlevnad och jag behövde få veta vilka av alla undersökningar som tyder på det och vilka som inte tyder på det. Oddsen liksom.

Ingmarie, jag skrattar också. Tack för allt stöd under min mentala kollaps :-)