onsdag 6 november 2013

Idrottande kvinna född på 60-talet

"Det är underligt, men det är i princip bara idrottande kvinnor födda på 60-talet som utreds för S hos oss här på nukleärmedicin" säger sköterskan.

Det kan man tolka på flera sätt...

Man (kvinnor) får S av att idrotta och det tar några år att bygga upp... Snart kommer 70-talisterna till kliniken i så fall

Eller... Man (kvinnor) födda på 60-talet var utsatta för något specifikt i miljön som var extra vanligt just då vi växte upp. Typ DDT. Eller jordgubbs-O'boy kanske. Slutsatsen skulle i så fall vara att det specifika miljötrycket tillsammans med hård träning ger S. (Intresserad och lite sorgsen läser jag att många av 9-11-brandmännen fått den mycket ovanliga sjukdomen S - inte så mycket jordgubbs-O'boy just där... Men miljöfaktorerna kan förstås vara flera)

Eller... S i hjärtat är vanligare än man tror (i alla fall hos kvinnor) och upptäcks lättare i de som tränar hårt för att de typ faller ihop under lopp. Som jag. De som inte tränar går omkring utan att veta och undgår förhoppningsvis att dö knall fall eftersom de inte pressar hjärtat. Eller inte. S är trots allt en orsak till plötslig hjärtdöd. Också utanför sportarenorna.

Eller... Slumpen. Bilden sköterskan ger stämmer inte särskilt väl med vetenskapsvärldens uppfattning nämligen. De flesta S-patienter är under 40. Alla 60-talister har hunnit fylla 40 och lite till. Och det finns inget om kopplingar till idrott. Men det är klart - sköterskan kan vara något nytt på spåren.

Eller...

Orsakssamband är kluriga grejer. Hur vet vi säkert att medelhavsdiet är nyttigt? Folk kommer visserligen undan vissa sjukdomar i de trakterna. Men hur vet vi att det beror på maten? Det kan vara genetiken. Eller soltimmarna. Eller den dagliga siestan. Man kan inte veta säkert. Och just därför ska man ta alla sådana samband, som lite då och då figurerar på löpsedlar, med en nypa salt. Vara lite skeptisk. Fundera minst en gång till över så kallade confounding factors.

*S=sarkoidos

5 kommentarer:

Lisa sa...

Eller... Så är det utredningen och inte förekomsten av sarkoidos som är vanligare i "din grupp". Kan det vara så att denna grupp drabbas av s-lika symtom i högre utsträckning, och därför måste utredas. Av någon anledning.

Lennart sa...

Det är jobbigt att läsa dina texter. Du skriver bra och fångar läsaren. Du får mig att börjar fundera och du väcker tankar som är värda att tänka.

Jag funderar ofta på hur du egentligen mår och jag hoppas att du hittar glädje i allt trotts detta.

Du är bra. Glöm inte det!

Ingmarie sa...

Ja det där är knepiga grejer och det finns inte alltid någon "riktig sanning".
Kanske kvinnor får mer "förvarningar" och män bara dör knall fall?
Har det med hormoner att göra?
Kroppskonstruktion?
Allergier?
Men nu hoppas jag du får ett ordentligt svar!

anneliten sa...

Lisa, precis. Man kanske upptäcker S-liknande symptom oftare. Jag har förstått att myokarditer inte alls är ovanligt men att man ofta inte vet om dem. Blir de seglivade kan de kanske utredas som sarkoidos. Att man vet om sin myokardit kan ju vara för att man känner av den under hård träning.

Lennart, jag mår bra fysiskt (tränings-kli bara) och psykiskt är jag rätt OK just nu. Hade dock en rejäl svacka när jag fick veta att de misstänker sarkoidos, men inte visste något om hur min totala bild såg ut. Vilka prover pekade på vad liksom. Nu känns det lugnare. Om det är S så är det i ett tidigt skede och troligen behandlingsbart.

Ingmarie, det bor en liten forskare i dig också :-)

anneliten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.