måndag 4 november 2013

Påtvingad LCHF. Åsså lite fasta på det...

Jag anser att LCHF är ett enda stort experiment med hälsan som insats. Men en dag eller två är förstås inte farligt. Det är bara det att jag inte riktigt vet hur.

Hursomhelst. Instruktionen jag fått med kallelsen till PET-undersökningen - en plätt-lätt sex-timmars fasta, gällde tydligen inte mig.  Jag blev uppringd. Noggrant instruerad. När hjärtat ska avbildas behöver bakgrunden elimineras. Och bakgrunden tycks vara sockret i min kropp. "Fasta i 18 timmar och dessförinnan så lite kolhydrater du bara kan" säger sköterskan. "LCHF du vet". Nej jag vet inte. Inte säkert. Jag har aldrig ens funderat på att prova. Jag har heller aldrig kolhydrat-tömt för att sedan kolhydrat-ladda inför något lopp.

Men hyfsad koll på näringsinnehåll i olika matvaror har jag nog ändå. Tror jag. Jag får väl byta morgon-gröten mot naturell yoghurt. Jag tror jag har en bit chèvre i kylen - den kanske jag kan smula i en sallad? Eller i en omelett? Paprika har jag. Men paprika smakar ju rätt sött. Jag undrar jag...

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

Jag hade inte heller vetat.
De borde instruerat ännu bättre!

Lisa sa...

Hehehe, intressant att ditt blogginlägg också handlar om en diet ikväll, trots att du inte heller gå på någon;)

Hmmm, jag tror förresten inte alls att du måste vara så "nitisk" gällande deras LCHF-rekommendation! De tänker sig nog inte alls "noll carbs" utan snarare mest att du ska undvika det vanliga: pasta, bröd, ris, etc... Men jag vet å andra sidan inte helt säkert!

Löpning & Livet sa...

Jag brukar köra en "tömning" inför lopp/laddning men kommer aldrig på nåt annat bra än keso och ägg typ (vego du vet) :) Omelett, kokta ägg, keso, grädde och bär, kesoplättar etc. Tur att det bara brukar gälla en dag :)

bureborn sa...

Kolhydrater som oönskad bakgrund. Stackars kolhydater, de tycks inte göra mycket rätt.
LCHF föjt av fasta däremot - det ligger väl helt rätt i diettiden. Hoppas du hittar några vettiga fettiga alternativ så att du inte måste börja fasta helt utsvulten.

Anonym sa...

Men vilken konstig instruktion?! (Eller bristen av.....)

Säger som övriga; keso och ägg. Bananpannkaka med hallon/bär! Gott! :-)

anneliten sa...

Ingmarie, jag ser det som att jag lär mig något nytt nu. Googlar LCHF :-)

Lisa, nej det var verkligen "no carbs". Tydligen speciellt för hjärt-PET eftersom det är så metabolt aktivt i sig självt.

Andréa, nu vet jag att jag kan, så om det blir något mer lopp så...

Bureborn, nej det är kolhydrater och gluten som är vår tids spetälska.

Rund, bananpannkaka? Låter inte tillåtet även om den skulle vara mjölfri :-) Banan är massor av kolhydrater.