lördag 30 november 2013

Opportunistisk

Ibland passar saker ovanligt bra. Så bra att det vore dumt att inte passa på. Fredag 10.45 monterar sköterskan E fem elektroder på min bröstkorg. De ska sitta där i 24h. Du ska leva som vanligt förklarar E, men du får inte duscha.

Inte en tanke hade jag haft på att träna med alla sladdar och en dosa i en väska på magen. Men så berättar E om fotbollskillar som haft EKG-registrering under träning, med enda "problemet" att inte få duscha efteråt. Tränar gör fotbollsgrabbarna nästa alltid på kvällen. Liiite ofräscht att gå och lägga sig svettig.

Jag inser där och då att om jag ska leva som vanligt så kan mycket väl ett body pump-pass på lördagsmorgonen ingå. Jag inser där och då att det passet faktiskt passar perfekt in. Kvart över 9 börjar det. Jag brukar vara hemma och redo för dusch 10.30. En enda kvart innan EKG-grunkorna ska plockas av. En kvart kan jag vänta på dusch. Och Dr. H får opportunistiskt se och bedöma hur mitt hjärta beter sig när jag tränar. Visserligen lågintensivt för hjärtat. Men ändå.

Tre av totalt fem elektroder. Betydligt smidigare än de jag hade när jag var inlåst på arrytmi-avdelningen i början på sommaren.

En och annan tittar lite på min väska på magen. En och annan undrar kanske över sladdarna som sticker ut under min tröja. Men ingen vrålstirrar eller kommenterar. Vi är ju i Sverige.

4 kommentarer:

Erik sa...

. . .vi är ju i Sverige. . . Det kan inte sägas tydligare än så.

Lennart sa...

Nä, ingen vrålstirrar eller kommenterar till dig.... Men vem vet vad det tisslas och tasslas om bakom ryggen..... Vi är i Sverige....

Jag tycker det var väldigt bra av dig att träna lite. Hoppas doktorn också tycker det. Det måste väl ändåge en bra mätning.

Vill också tacka för en bra kommentar på min blogg :-).

Johanna sa...

En Holter-mätare? Jag står i kö för att få en sån och göra en 24-timmars registrering också och jag har också fått instruktioner om att leva normalt (vilket innefattar träning, för det är då mina puls/andningssymptom uppstår). Men att inte få duscha blir något att försöka planera in... Jag tränar ju på morgonen.

anneliten sa...

Erik, både bra och dåligt.

Lennart, pump har jag nog vågat mig på hela tiden (trots att pulsen går upp högre än läkaren satt som gräns).

Johanna, ja en Holter-mätare. Om du tränar på morgonen så kan det ju lösas med att du börjar registreringen morgonen innan. Som jag gjorde. Tråkigt att höra att du också har problem med hjärtat. Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.