söndag 9 september 2012

Ögonfärgen

Mitt ena öga är rött. Irriterat och irriterande. Genom en hel cykelfest är jag självupptaget självmedveten om att jag ser konstig ut. Men de flesta jag möter tycks inte märka så mycket. Eller i alla fall inte så att jag märker att de märker.

När jag dagen efter byter cykel till spinninghojjen upptäcker jag att svetten som rinner ner i mina ögon jämnar ut det hela - båda ögonen är nu lika röda. Det ser inte lika konstigt ut men det varar bara en stund. En CXworx-stund. Nu är jag tillbaka till det enögt röda.

Jag tänker att om det blir till att skaffa emaljöga ska jag välja ett brunt. Eller kanske ett grönt. Till mitt medfödda blåa. Alla lägger märke till att Bowie har olika färg på sina ögon. Annorlunda på ett helt annat sätt än att vara enögt rödögd.

Enögt rödögd är inte snyggt. Men så länge det är ett kosmetiskt problem är det inget problem egentligen. Fast något emaljöga vill jag ju inte ha. Man ser inte så bra med dem. Kanske dags att kolla upp vad som gör mitt öga rött?

5 kommentarer:

Lisa sa...

Kliar det? Låter konstigt att det kommer och går, hehe. Jag brukar bli rejält röd av både blåst och svett, men då svider och kliar det ju så man vet att det bara är lite irritation...

anneliten sa...

Lisa, tänk att ha en bloggläsare som är läkare - gratiskonsultationer :-) Det kliar inte. Och det kommer och går inte heller - det är rött hela tiden. Det är bara det att jag blev lika röd i det andra av spinningsvett. Igår var jag ljuskänslig - ont när jag bytte från mörk till ljus omgivning (titta genom fönster eller mot lampa) och ögat rann konstant. Sjukvårdsupplysningen tyckte att jag skulle åka in till ögonakuten, men jag hade inte tid. Det var ju cykelfest... Idag är jag inte så ljuskänslig och ögat har slutat rinna så det är nog bättre nu.

Jonna sa...

ajdå... det lät inget vidare! ögonen ska man vara rädd om.

Ingmarie sa...

Kolla upp det genast! Låter som ögoninflammation. Salva mot det brukar hjälpa. Att det är i andra ögat är troligtvis för att du använder samma handduk och sånt snittar som sjuttsingen. :-(

anneliten sa...

Jonna, jo man tänker en och annan tanke om hur det skulle vara att vara blind när man hamnar i ett sådant läge.

Ingmarie, nej jag tror inte det. Det har hänt någon gång förut och det går för mycket i vågor för att vara infektion. Inget var heller. Runt lunch fick jag gå hem för jag kunde inte se skärmen. Efter en stund i frisk luft känns det nästan normalt. För att komma tillbaka senare på eftermiddagen. Skumt.