onsdag 17 februari 2010

Passion och huvudvärk

Har just svalt en treo. Småhuvudvärk mest hela dagen. Inte ens kaffe hjälper. Tur att jag vilar hälsena idag. Tåhävningar och lite core framför OS kan väl passa.

Min dag började mycket inspirerande med nätverksfrukost med Passion for Business. Vi affärskvinnor (jo, jag erkänner - jag känner mig aningen udda i sammanhanget) äter frukost medan intressanta människor underhåller och inspirerar med kloka ord.

Idag pratade Pia Lanneberg om "personligt varumärke", ett litet smakprov inför en kurs hon håller. Hon påminde oss om att det finns mycket information lättillgänglig på internet och att det gäller att se till att internetbilden stämmer med den bild vi vill förmedla av oss själva. Jag tror nu inte att denna blogg ingår i mitt varumärke - den är ju under halv-pseudonym. Kanske är jag naiv. Nåja, jag är mig själv i bloggen - den lätt träningsnördiga halvan av mig får utrymme.

Pia pratade också om att ett vanligt och modernt sätt att hitta nytt folk är via ryktesrekrytering. Det gäller att känna rätt personer och att de personerna känner en på ett sådant sätt att de sprider "rätt" rykte - ett ryckte i linje med det varumärke man vill förmedla. Om man nu vill ha nytt jobb.

Ingemar Gems pratade om könsroller och makt. Han förespådde att vi kvinnor skulle ta över makten inom tjugo år, men att vi skulle göra det genom att "maskuliniseras" i vårt beteende. Han oroade sig för att kvinnliga egenskaper (empati och annat "mjukt") inte skulle få den plats de behöver.



Sist Ebba Lindsö. Kvinnan som ledde gubbväldet Svenskt näringsliv under en period. Jag fick en helt ny bild av henne jämfört med mediabilden och köpte genast hennes bok. Välj alltid med hjärtat var hennes råd. När hon, efter en framgångsrik karriär, lät sig övertalas och smickras till hövdingskapet för Svenskt näringsliv var hjärtat motsträvigt. Organisationen hon skulle leda var nog rätt motsträvig den också. Och det blev ju inte bra...

4 kommentarer:

Petra sa...

Nätverksfrukosten lät spännande! Jag gillar Passion for Business.

Erik sa...

Ryktesrekrytering är än så länge årets ballaste ord.

Ingmarie sa...

Det måste h avarit en SUUUUPERlångfrukost om ni hann med allt det där?? Men intressant!

anneliten sa...

Petra, kom med då! Det är jätteinspirerande!

Erik, håller med - klar buzz-potential.

Ingmarie, affärskvinnor är effektiva vet du väl...