torsdag 7 april 2011

Inne och ur

Min självbild säger mig att jag är en utomhuslöpare. Innomhus på löpband är en nödfallslösning.

Strax efter 18-tiden befinner jag mig trots allt på löpbandet. En nödlösning för att hinna träna efter en lång arbetsdag och innan middagsdags. En middag lagad av en av tonåringarna. Det finns fördelar med att barnen blir stora.

Genom jobbgymmets fönster ser jag solen. Slöseri tänker jag. Slöseri med väder att befinna sig inomhus. Jag joggar upp en stund och river sedan av mina åtta två-minutersintervaller. Jag längtar ut. Jag tycker att jag springer fortare med fast mark under fötterna. Jag har nog aldrig riktigt fått till löptekniken på bandet. Ute är bättre.

När jag väl kommer ut inser jag att det blåser rätt rejält. Det är inte alltid lätt att bedöma löpvädret genom fönstret. Väder som ser hemskt ut inifrån kan kännas helt underbart när man väl är ute. Lätt duggregn till exempel. Tvärtom kan det också vara. Som idag. Vinden hade nog stört mina intervaller.

Hemma i brevlådan ligger min deklaration. Varje år är det samma sak - jag inser att jag betalar en hel del pengar till något jag inte står för. Och då menar jag inte kommunen eller staten - till samhället och välfärden betalar jag gärna. Men kyrkan. Jag tror inte på gud. Jag är aldrig i kyrkan. Varje år tänker jag att jag ska gå ur. Skänka pengarna till annat behjärtansvärt istället. Men det blir liksom inte av. Förrän nu. Jag hittar hemsidan kyrkoavgiftningen. Nu SKA jag gå ur.

8 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Ja satan vad det blåste idag! Och jag vet hur det är det där med kyrkan, men efter typ fem år tog jag mig äntligen i kragen och letade upp den där hemsidan :)

Lars sa...

Ja, jag vet inte. Det blir ett sting i kroppen när man ser att kyrkoavgiften för mig och min fru skulle ha blivit en trevlig semester. Men jag har ändå svårt att tänka mig att gå ur. Bor ju ett stenkast från Gamla Uppsala kyrka. När jag tänker på generation efter generation som passerat genom byggnaden så... kan jag inte förmå mig till att gå ur kyrkan. Här satt dom, tänker jag, alla de som levde för länge sedan. Och nu sitter jag här. Och i framtiden kommer andra att sitta här under samma tak och med samma undran inför existensen.

(Naturligtvis har jag ingen kritik mot de som går ur kyrkan, men för mig skulle det vara väldigt svårt).

Jag fick för övrigt till ett ganska bra intervallpass idag. Kroppen börjar kännas helt ok.

Daniel sa...

Jag gick ur förra veckan och fick mitt utträde bekräftat för någon dag sedan. Känns helt rätt! :)

Jag använde denna!

http://www.uturkyrkan.se/

Anna (Orka mera) sa...

Jag är också utomhuslöpare. Springer bara på löpband när jag är hos naprapaten eller på Löplabbet :) Även om man i vissa blåsiga stunder undrar varför man envisas...

Fitnesscoachen sa...

Jag sprang ute igår och får nog säga att det var underbart, trots blåsten. Men så sprang jag ju inte intervaller. Kyrkoavgiften gjorde jag mig av med förra året, tänk vad vissa saker är sega?! :)

Dunceor sa...

Även en till här som gick ur kyrkan förra året. Jag drog mig länge av samma skäl som Lars, jag älskar kyrkor och tycker de är väldigt fina men jag är bara utanför dem, aldrig inne i. Till slut insåg jag att svenska kyrkan har gigantiskt mycket pengar ändå så jag gick ur. Dock så måste man gå ur innan okt tror jag för att man inte ska behöva betala nästa års kyrkoskatt.

Anonym sa...

Ja jösses va´det blåser! Tur att det finns skogar, i dem känns inte vinden även om den hörs. Fast intervaller på skogsstig är ju inte detsamma som 200 meter snabblöpning. Och sen var det det där med risken för nedfallande träd...

anneliten sa...

Andréa, och nu har jag tagit i min krage också. Säg inget till min svärmor bara...

Lars, grejen är att jag aldrig sitter där. Om dey inte är någon annans bröllop eller begravning. Jag vet att kyrkan gör en del saker, men det finns andra organisationer jag hellre vill stödja.

Daniel, tack - om inte kyrkoavgiftnigen funkar ska jag testa din länk.

Anna, jag har, trots min självbild som utomhuslöpare, insett att jag relativt ofta hamnar inomhus - dags att omvärdera vem jag är ;-)

Fitnesscoachen, jag tror kyrkan lever lite på att folk inte orkar gå ur och att det tar sådan tid att det inte ekonomiskt spelar någon roll förrän ett par år senare. Den principen gillar jag inte.

Dunecor, jag tror det är så att jag skattar hela 2011 också. Den principen tycker jag är lika fel som att man är automatisk medlem.

Bureborn, jag kommer 500 meter på mina 2 minuter, i alla fall på det släta vindstilla bandet ;-)