fredag 14 juni 2013

Hur man förlorar en kund

Söndag: blixten slår ner i modemet vi fått från vår internetleverantör för många år sedan.

Måndag: vår internetleverantör lovar skicka ett nytt modem omedelbums – redan på måndagen ska det gå iväg. Inga problem. Kvickt och lätt.

Hela veckan lång: döttrar är frustrerade över internetbrist. Tur att skolan är slut och alla läxor in-mailade. Tur att iPaden har mobilabonnemang. Mannen gnisslar lite över missade sportspeglar. Han har liksom vant sig vid SVT Play-flexibilitet. Egenföretagaren (jag) har det lite besvärligt i hemmakontoret. Mobiltelefonen, som "räddningsmodem", går varm. Tänker lite på hur internetberoende vi faktiskt har blivit...

Fredag: ringer internetleverantören och frågar varför modemet aldrig kommer. Får svaret att det inte är skickat eftersom måndagskillen hade "glömt" att berätta att vi för att få ett nytt modem måste förlänga abonnemanget med 24 månader (!). Och eftersom han inte fick tag på oss på ett gammalt inaktiverat telefonnummer han råkade ha så lät han det hela bero… Visst, det var tokigt av oss att inte kolla vilket nummer de har listat, men en enkel 118-sökning ger flera alternativa telefonnummer till oss. Som alla fungerar.

Så efter massor av år är det nog dags att säga tack och hej. För sådan "service" kallar vi inte service. God service hade varit att skicka modemet som utlovat. Se det som att denna trogna kund kanske har gjort sina 24-månadersperioder redan. Alternativt ge rätt information från början.

Grannens modem slogs ut av samma åskväder. Han har fått ett nytt från Bredbandsbolaget. Gratis. Konsumentupplysningsvis så har vår internetleverantör varit All Tele. Tills nu. För nu byter vi.

5 kommentarer:

Erik sa...

Vad är All Tele? Har aldrig hört talas om det, men oavsett det har det ju uppenbarligen agerat allt annat än kundvänligt. Och sådant går bort. Rejält.

Morgan sa...

Tog samma beslut efter en liknande upplevelse av Comhem för snart två år sedan. Kör sedan dess en kombination av mobilen och mobilt bredband och har aldrig ångrat att vi avslutade relationen.

anneliten sa...

Erik, de är nog rätt stora faktiskt och jaghar uppfattat dem som "i framkant" tidigare. Men nu är jag sur...

Morgan, ibland känns det bra att utöva sin "kundmakt" och lämna när man inte är nöjd.

All tele har nu bestämt sig för att skicka ett modem utan bindningstidskrav - så dags. Vi har redan köpt ett annat nämligen.

Lisa sa...

Man märker ganska fort hur internetberoende man är! Vi hade noll när i över en vecka för ett tag sen (då låg bloggen nere) men jag jobbar ju taack och lov inte hemifrån, så helt handikappad blev man inte. Och så har man ju telefon-räddningen som tur är:)... Helt rätt att byta!

anneliten sa...

Lisa, nu är modem inköpt och installerat. Tyvärr är hela familjen helt ointresserade av själva tekniken och det ska ju alltid krångla lite.