fredag 25 april 2014

Jag behöver K

Vissa människor gör en så gott. Fylld av energi lämnar jag en solig lunch i gröngräset. I handen har jag en påse med några tetror  Ecos kokos-vatten. Från Ingmarie förstås... Hon gör mig så gott. Både kroppsligt och själsligt.

Tidigare på dagen påpekar Dr. H att jag ska fortsätta med kalium-tabletterna ett tag. Hon vill ha mig fullproppad med K - för K är bra mot arytmier.

Ecos kokosvatten visar sig vara rikt på elektrolyter, och allra mest tycks där vara av kalium. Ja. Bra. Det var ju K jag skulle ha. Att drycken dessutom är förvånande god (erkänner min sKepticism) gör att jag snabbt klickar hem ett eget lager.

7 kommentarer:

Ingmarie sa...

vad roligt att du gillade dem! (Använde du Yoging-koden?)
Det fanns kanske ännu en mening att vi träffades just i dag, förutom att det gjorde mig lycklig, och det var just att du skulle få en extra K-boost. :-)

Snorkkis sa...

Nu blir jag nyfiken... vad har kalium för funktion för oss? Måste allt läsa på lite. Ha en fin helg!

bureborn sa...

Kokosvatten är riktigt gott, tycker jag! Och det känns liksom fräschare än att knapra piller. Men jag undrar om man kan fixa eget (snåljåpen jag :-)), mixa kokosflingor med vatten och vips!

anneliten sa...

Ingmarie, precis! Tyvärr hann jag dock glömma Yoging. Trodde det var yogi och det funkade förstås inte.

Snorkkis, kalium är väldigt viktigt för oss - en av de joner som polariserar membran i alla kroppens celler. I hjärtat hjälper den till med retlednigen. Det är ovanligt att man har brist eller farligt för mycket (men det förekommer) - kroppen reglerar rätt hårt av sig själv. Jag har ingen brist, men låg idet lägre spannet - troligen pga att jag äter kortison. Lågt K kan leda till/förvärra extraslag - och det är ju det jag har.

Bureborn, om man läser på Ecos hemsida så låter det inte riktigt som om mixa kokos med vatten är samma sak :-) Håller med om att piller inte är den roligaste lösningen, men jag ska nog dricka bra mkt kokosvattetn för att få i mig samma K-mängd som från mina tabletter.

Lisa sa...

Det är verkligen så himla gott!! :)

Men OK. Läser inlägget nedan och tänker: fy fasen. Det betyder inget västertorp? Hehe.

anneliten sa...

Lisa, just det har jag inte tänkt på. I närtid vill jag inte "bada" ett halvöppet sår med "snören" direkt in i hjärtat i simhallsvatten... Men när det är läkt så får jag väl cykla till Västertorp :-)

Frank Robinson sa...

Vårt föreslagna erbjudande för kunder under det nya året är positivt och totalt engagemang, så att arbeta med oss ger dig maximal garanti för att få finansiering för vi har en A + rating i finansiering. Frank Lån Tjänster (FLS) genom åren har varit högt rankad som en av de bästa online-företag med en billigare ränta. Om du är i behov av finansiering, tveka inte att kontakta oss via telefon (+1-713-389-6778) eller E-post: k.frankloans@gmail.com