torsdag 1 maj 2014

Kropp för rörelse

Hon är snabb. Hon är uthållig. Hon är extremt skicklig i obanad terräng. Hon är en hund.

Hon är en hund jag lånar. Vi trivs så bra tillsammans. Vi älskar skogen. Jag får inte springa, men om jag fick skulle jag inte ha en chans. Hon har en kropp som är snabb och uthållig på samma gång. Hon forcerar terräng jag skulle bryta fotlederna i. Jag tycker det är fascinerande. Att vi människor, jämfört med många djur, är så klumpiga och sega. Men jag ser det trots allt som att vi, liksom hundarna, är gjorda för rörelse. Att rörelse är bra för oss.

Hunden F i full fart på jakt efter pinne.

"Men då måste ju du ha fått stryk" säger han. "Nädå vi var rätt jämna faktiskt. Det brukade vara tuffa matcher med seger varannan gång ungefär" svarar jag. Badminton. Jag berättar att jag brukade spela mot mannens blivande chef. "Men hon har ju en så atletisk kropp" protesterar han... Det är inte första gången jag får höra att min kropp inte riktigt ser ut att vara bygd för idrott. Jag blir inte sårad. Är mest road. Över fördomar. Jag är inte så lång. Och jag ser kanske inte så smidig ut. Särskilt inte nu med kroppen lite extra rund och kortison-svullen. Men jag har alltid varit hyfsat stark och ganska snabb.

Min kropp,  liksom alla kroppar - människor och hundars, är gjord för rörelse. Just nu får jag nöja mig med promenader. Just nu har jag det allra bästa sällskapet.

8 kommentarer:

Rund är också en form! sa...

Ja, det finns många fördomar. Jag är också lite smårund. Det betyder inte att jag inte är stark... *suckar*

Sen hade ju en hunds smidighet i terrängen inte skadat. ;-)

Kram M

Lisa sa...

Hund. Hund is the shit. Både för kropp o psyke:)

Det här med fyrbenthet verkar verkligen passande i terräng förresten!

AktivaDagar sa...

Härligt! Vi brukar också ha lånehund med ibland... Trevligt sällskap... Och när man rör sig inser man verkligen hur bra man mår av det och hur man är gjord för just det...!

bureborn sa...

Albatrosser är gjord för att sväva över havsvidderna, geparder för att supersnabbt och intensivt kuta ikapp en antilop, katter - de måste vara gjorda för att sova i hörnet på soffan.
Tro vad vi är gjorda för? Enligt Christopher McDougall är vi gjorda för att springa ihjäl antiloper i timme efter timme, får man tro Jonas Colting skulle vi väl vara gjorda för att bära stockar. Typ.

Ingmarie sa...

Din kropp är perfekt för dig!
Och den är fantastisk!
Fördomar finns bara för att vi ska ta död på dem. :-)

Det som jag nog blir mest fascinerad över är hur så många fyrbenta djur håller reda på sina just 4 ben. Jag håller ju nästan inte reda på mina två..;-O

anneliten sa...

Rund, fyra ben och tassar som tål kottar och barr - det vore något. Särskilt för dig som kan tänka dig att springa naken ;-)

Lisa, ja man blir glad av att umgås med en glad hund. Och glad är hon, F.

Aktiva dagar, ja och med hund kommer i alla fall jag ut lite mer än utan. även om jag faktiskt går varje dag nu när jag inte får träna annat.

Bureborn, ja inte är vi gjorda för att sitta framför en dator i alla fall.

Ingmarie, jag ÄR tacksam över min starka kropp.

Erik sa...

Den ljuvliga lånehunden var nöjd och glad och väldigt trött efter att ha varit hemma hos er. Skogen och rätt sällskap gör henne gott. Stort tack!

anneliten sa...

Erik, :-)