tisdag 26 augusti 2014

Sitta still i sadeln

På spaning i träningssalen. Människor fascinerar mig. Hur de är och hur de gör. Var och en får naturligtvis göra som den vill... Så länge det inte stör. Och kanske fascinerar mitt beteende någon annan? Det bjuder jag på!

Beteendet som är föremål för dagens spaning stör mig inte. Inte alls. Jag undrar bara. Det är tio minuter kvar till Sofies 30-minuterspinning börjar. De allra flesta cyklar är inställda och klara och med spinningdeltagare säkert i sadeln. Förra veckan, mitt i all besvikelse över schema-ändringen som gjort spinningen 25 minuter kortare, föreslog Sofie att vi kunde komma en stund i förväg och värma upp lite eftersom trettio minuter ändå är ganska kort. Hon lovade upplåst sal. Själv lär hon storma in med någon halvminuts marginal - direkt från body pump-instruerande.

Så där sitter vi. Tjejen bredvid mig och jag - vi trampar på ganska hårt. Svetten börjar droppa så smått. Jag ser mig om i rummet. Några snurrar långsamt och lojt runt sina pedaler. Några sitter helt still. Sparar de på krafterna? Vet de inte vad de ska göra utan instruktion?

Lite underligt tycker jag, som dels har svårt att sitta helt still på en spinningcykel - fötterna börjar liksom gå av sig självt, dels har svårt att slösa med tid på det sättet. Varför inte cykla tio minuter när man ändå sitter där? Allra särskilt som passet är så kort som 30 minuter.

7 kommentarer:

Kari sa...

På gymmet där jag tränade förut brukade en kille köra gå-backe på löpbandet. Det vara bara det att han ville gå fortare och brantare än vad han klarade av så han var tvungen att hålla i sig för glatta livet med händerna. Varför inte bara sänka farten då?

Erik sa...

Skönt att inte vara ensam om att undra över hur vissa tänker och agerar när de tränar.

MarathonMia sa...

Kanske lite som när man åker på charter - att man överlåter åt någon annan att bestämma över en. Samma person kanske KAN trampa i 40 minuter ensam på en cykel någon annanstans?

Ingmarie sa...

Undrar också. Fast det kan ju vara någon som kört hårt innan och bara vill ha en lugn 30 min återhämtning. Eller någon som varit sjuk och ska komma i gång igen. Eller så är det latmasken. ;-)(Mest troligt. ;-) )
Och det där med att hålla i sig när man går på löpband har kag alltid också undrat över! :-O

anneliten sa...

Kari, vi har en sådan på vårt gym också - men han springer. Med händerna krampaktigt om överkanten på displayen - mycket underligt!

Erik, ska vår bok heta så? På spaning efter gymknäppisar?

Mia, jag tror att sanningen ligger någonstans i att det är pinsamt att ta initiativ själv i ett sammanhang där det borde vara en ledare som bestämmer - men jag kan ha fel :-)

Ingmarie, någon kan ha kört hårt innan, men 20 pers?

Lisa sa...

Hahahaa! PRECIS detta har jag länge funderat över. Är man inte där för att träna? Jag trampar helst igång 10min innan 1h-passen för att bli varm. O stannar minst lika länge efteråt... Det är så udda hur folk liksom "nöjer" sig.

anneliten sa...

Lisa, efter 30 min cykling kastar vi oss av och kör CX. Annars hade jag gärna suttit kvar och varvat ner. Liksom jag gärna värmer upp i väntan på ledaren. Häng på någon gång vet ja´!