lördag 1 augusti 2015

Pride

Min dotter har en flickvän. Och jag är så stolt över att hon vågar vara den hon är. Öppet.

Jag är glad över att hon är född i 1990-talets mitt. I Sverige. Det är fortfarande tufft att vara annorlunda. Men inte riktigt lika tufft som förr och inte riktigt lika tufft som på många andra ställen i världen. För mig är det det Pride handlar om. Stolthet över att våga vara den man är. Stolthet över att våga leva sitt liv fullt ut. Trotsa fördomar.



Jag tänker på "Torka aldrig tårar utan handskar"-böckerna. På att det inte är så länge sedan det var annorlunda i Sverige. Jag läser i DN att det fortfarande är svårt. I vissa grupper. I vissa områden. I Sverige.

8 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
anneliten sa...

För första gången har jag tagit bort en kommentar från min (OBS MIN) blogg. Alla får skriva vad de vill. Men inte just här. Särskilt inte anonymt.

Annika sa...

Att få älska vem man vill borde vara en mänsklig rättighet oavsett var i världen man bor. Fint inlägg du skrivit.

Erik sa...

Väldigt fint skrivet Anneli!

Staffan sa...

Så fint skrivet och så tråkigt att du nu var tvungen att ta bort en kommentar,nättrollen lurar runt många hörn har jag fått erfara!

Snorkkis sa...

Vilken tur din dotter har som är så stolt över valen och att hon vågar vara den hon är. Och även om det säkert inte är lätt i alla situationer att frångå det traditionella, går samhället åt rätt håll i detta hänseende.

Ingmarie sa...

Så fint skrivet! Och jag har en lillebror som har en pojkvän! Så glad för hans skull! Det var svårare för honom i början när han kom ut...Men fy vad tråkigt att du behövt ta bort en kommentar. :-(
KRAM

anneliten sa...

Tack alla!