måndag 4 januari 2010

Väderstressad


Ibland är vädret fint i Sverige. Men inte alltid, så det gäller att passa på. Väderstress. Jag längtar ut och känner att de fina dagarna bara måste utnyttjas till fullo. Prognosen för första arbetsdagens eftermiddag sa strålande vinterväder i en omgivning nära mig. Jag vill inte jobba, jag vill vara ute och springa i solsken på snötäckt vinterväg tänkte jag. Jag for in till kontoret och gjorde det som måste göras på plats, packade ner lite distanslämpat jobb och åkte hem till löparskorna.

Nu hade ju SMHI lite fel. Det blev inte sol. Men väl ett löppass i dagsljus. Ganska skönt distanspass trots pump-möra ben och bitvis moddigt underlag. Jobba får jag göra halva kvällen istället.

Tro det eller ej, men SMHI har haft fel förr... Jag minns Lidingö september 2007. Prognosen lovade att det skulle sluta regna lagom till tre-milsstarten - det gjorde det inte. Istället öppnade himlen sig. Kilometer efter kilometer med lera upp till knäna. Inte min bästa sluttid. Genomvåta överdragskläder i ryggan (jag har lärt mig - alltid plastpåse runt överdragskläderna) och en rejäl förkylning efteråt.

5 kommentarer:

Snorkkis sa...

Ändå skönt att få springa i dagsljus; även om jag kan tycka att det kan vara mysigt att springa i mörker också, men man är ju liksom piggast på dagen.

Jag kände mig ganska nöjd att gårdagens foreca prognos visade fel när den spådde -15 till i morse, men det var bara -9.

Ha en bra jobbkväll!

Patric sa...

"A running class hero is something to be" (Jogg Lennon)

Petra sa...

Usch och fy. Det där lät inte mysigt! Om jag fick önska lite skulle jag gärna se LITE varmare temperaturer, dock inte plusgrader, men kanske fyra-fem minus... Det blir skönare att kuta snabbt ute då :)

Daniel sa...

Bra jobbat! ;)
Jag jobbar själv skift, är alltid ledig förmiddag eller eftermiddag så jag har förmånen att kunna springa i ljus nästan när jag vill =)

anneliten sa...

Snorkkis, jag tycker oxå att mörker är OK när man väl kommer ut. Men jag tror dagsljus så ofta som möjligt så här på vintern är hälsofrämjande.

Patric, du får gärna vara med i the running class...

Petra, jag tycker du tycks kuta snabbt både inne och ute - tänker du vinna maran?

Daniel, låer utmärkt att utnyttja fördelarna med skift-jobb. Men är det inte svårt att få till regelbundenhet i mat och sömn? Gör inte det träningen svårare?