måndag 9 juli 2012

Dysfunktionella funktionskläder

Jag gräver djupt i garderoben. Efter träningskläder. Så är det ibland när tvättmaskinen fått vila. För just den här gången kan klädbristen inte skyllas på korpaktiga tonårsdöttrar - de tycks alltid vilja träna i långa tights nämligen, vare sig det är varmt eller kallt. Och själv letar jag efter något kort. Det är grymt varmt i hallen nu och alla pass kan nog få epitetet bikram. Idag ska jag på bikram-pump.

Jag hittar ett par gamla löparshorts. Varför springer jag aldrig i dem? De är lösa i benen och sitter skönt strax nedanför midjan. Svalt funktionsmaterial.

Redan i uppvärmningslåten inser jag att mina shorts är dysfunktionella i pump-salen. De stramar över rumpan när jag gör knäböj. Min vana trogen står jag längst fram med många bakom mig. I låt nummer två, benlåten, oroar jag mig i varenda repetition för att brallorna ska spricka med ett brak. Att min rumpa ska frigöra sig ur det stramande tyget. Det händer inte.

När vi kommer till nästa benlåt - med utfall och djupa upphopp, är hela jag fuktig av svett. Bikram som sagt. Shortstyget klibbar fast på låren och stramar i övningarna. Jag försöker rulla upp byxbenen. De åker ner. Jag försöker rulla upp igen. De åker ner.

Nästa gång det är dags för pump får shortsen stanna i lådan. Om inga korta tights finns rena? Hmm. Kanske korpar jag ett par långa tights av någon tonårsdotter.

4 kommentarer:

bureborn sa...

Ja, men där har vi det ju - Bikram! Pecis så är det ju - varmt och kletigt. Jag försöker hålla mig till träning på avsides platser. Där man kan springa i bara bh utan att bli åtalad för förargeleseväckande beteende. :-)

Unknown sa...

Troll lol lol vilken upplevelse, dags att rensa garderoben kanske =)

Peace Love och Löparskor!

Anna (Orka mera) sa...

Konstigt, mina löparkläder har också börjat försvinna spårlöst... Men snart passar dom inte längre för klädtjuven bara växer och växer. Så snart får jag tillbaka dem :)

anneliten sa...

Bureborn, en rynkig dam envisas med att träna i träningsBH och tights i min hall. Jag har inte tänkt ta efter. Hur varmt det än blir. Men det är klart - i skogen skulle jag kunna...

Jesper, jag har just rensat garderoben och shortsen fick vara kvar. De är rätt sköna och luftiga att springa i.

Anna, ja det kan man ju alltid önska. En av mina korpar är en decimeter längre än jag - minst. Hon korpar ändå. Men nu senast var det armhållaren till iPhonen :-)