onsdag 18 juli 2012

Hur börjar man?

Den där TRXen som jag längtade så efter. I en hel vecka har den varit orörd. I alla fall av mig.

Efter regn kommer sol och jag längtar efter att springa. Men jag har skrivit TRX och löpvila i kalendern. Så hur börjar man? När man inte kan. Jag bestämmer mig för att hoppa studsmatta som uppvärmning. Det kan jag. Och jag tror det är bra för mina fötter.

Sedan sätter jag upp TRXen i solen. I en spaljé. Lite osäker på om spaljén håller är jag, men jag chansar. Fantiserar fram en bild där jag ligger med ett vitt rutnät i trä över kroppen, med armarna stickades ut genom hålen. Men det händer inte. Som tur är.

Jag tar fram instruktionsboken och kör alla grundövningar. Femton reps där jag orkar. Gånger två. På några ställen blir det bara tio reps. Men alltid gånger två. Plankan med fötterna i remmarnas öglor. Oh my. Jobbigt är det när fötterna inte står på stadig mark. Minsta enheten på timern på min mobil visar sig vara en minut. Så två gånger 60 sekunder planka får det bli. Svetten droppar.






Har jag inte träningsvärk imorgon i minst en kroppsdel så ska jag äta upp TRXen. Eller kanske inte förresten. Den var ju faktiskt en present till min käre make. Med baktanken att jag skulle låna. Ofta. Det ska inte gå en vecka till nästa gång.

6 kommentarer:

Sara sa...

Tyckte mottagaren om presenten lika mycket som givaren?

Youtube har massor av klipp om du behöver tips på övningar. Jag har också fått en massa övningar som min PT skannat in till mig om du vill ha inspiration :)

Jag tror nog att lite tränigsvärk borde du få. Annars är du en järnkvinna! Eller det är du ändå, men eller utan träningsvärk.

Ingmarie sa...

Prova sidoplankan också. Och att dra bägge benen åt sidan när du gör plankan. Fina grejer! :-)

Unknown sa...

Härligt bra start =)

Peace Love och Löparskor!

Fröken Fräken sa...

Haha, jag har precis gjort något liknande, gav min man en kettlebell i födelsedagspresent! Sedan tvingade jag min mamma att köpa en bok till honom som jag också ville läsa... Fast till mitt försvar ska sägas att han gillade båda presenterna.

anneliten sa...

Sara, träningsvärken är väldigt tydlig. Tusen tack för övningarna!

Ingmarie, visst gjorde jag sidoplankor också - men det gick nästan inte. Fick svängning på banden liksom. Ska försöka igen förstås.

Jesper, tack, det känns att det tog kan jag lova.

Fröken fräken, smart där. Men är kettlebellvikten verkligen lagom till er båda? Så skulle det nog inte vara för mig. Jag är ganska mycket svagare än min man. Med TRX gör det inget dock.

Fröken Fräken sa...

Jag köpte en 8 kilos eftersom de rekommenderade det för nybörjare. Än så länge funkar det för oss båda, men så småningom kanske han går om mig, då får han väl önska sig en ny ;-)