torsdag 23 augusti 2012

Jag lär mig lite anatomi i alla fall

Om jag tänker positivt så lär jag mig lite anatomi på skade-kuppen. Efter att under våren ha utforskat och lärt en del om plantarfascian är det nu peroneus tur.

Det tycks nämligen vara en sena som löper under fotknölen och kallas peroneus longus som är lite irriterad på mitt springande. Eller egentligen irriterad på mitt springande med stela fotleder.


Guru-Danne (kinesiologen) masserar och trycker. Det är INTE skönt. Guru-Danne distraherar mig med frågor och snack och rycker hårt i foten. Manipuleringsförsök. Igen och igen - många gånger. Till slut klickar det till. Nästan två timmars behandling får jag. Och en uppmaning att inte träna alls på 24 timmar. Där och då hittar jag den borttappade träningslusten. Bara för att liksom...

Det är inte mycket jag kan göra själv verkar det som. Mer än låta Danne jobba vidare. Ett nytt besök bokas.

8 kommentarer:

fitnesscoachen sa...

Är det Danne Lundmark du går hos?

anneliten sa...

ja, den Danne är det. Lånar av Ingmarie :-)

Sara sa...

Den har bråkat på mig med. Massivt plågade med tigertailen på muskeln dom löper längs sidan av vaden och sen övergår i senan hjälpte mig. Hoppas Dannes behandling hjälper.

Ingmarie sa...

Trust Danne! Han vet vad han gör. Och han kan sin anatomi. :-)

Snorkkis sa...

Han verkar riktigt kunnig han. Och bra att du lär anatomin vidare till oss. Men det där klicket. Varifrån kom det?

Lisa sa...

Ja fy fasen. Naprapat/kinesiolog/sjukgymnast-"massage" är ren tortyr. Man vill gråta, skrika, bita, kräkas, (och säga att de ska sluta!) men det gör man förstås inte. Man betalar istället. Hehe. Och håller tummarna!

anneliten sa...

Sara, bra tips! Ska ta fram min delfin.

Ingmarie, klart han kan anatomi (i alla fall rörelseapparatens) - och han lär mig.

Snorkkis, klicket kom från fotleden som hade låst sig. Fötter är enligt Danne extra tuffa att manipulera.

Carina sa...

Två timmar!!! Låter fasligt länge. Jag menar det är ju rätt jobbigt att gå till en naprapat tycker jag, jobbigt både att utstå smärtan och så mentalt jobbigt. Hoppas att det släpper nu av behandlingen.