måndag 27 augusti 2012

Mitt recept utvecklas

Jag har gjort granola några gånger nu. Experimenterat lite och kommit fram till mitt recept. Eller recept och recept. Granola kan man höfta ihop. Men principen tänkte jag dela med mig av till Miss Agda. Och vem som än har lust att prova. Det är inte svårt.


Jag gör en bas av diverse gryn och kli. Till exemple dinkelflingor (de är lite större och fastare - det är bra), fiberhavregryn och linfrö. Idag hade jag i några nyttiga frön jag fått av Ingmarie också - Chia tror jag de heter. Jag kokar upp lite vatten och häller på så att det blir en ganska fast gröt. Lite råsocker och en nypa salt brukar jag också ta. Och ibland någon krydda - typ kanel eller kardemumma.

Jag klickar ut gröten i en långpanna och strör över solrosfrön och lite nötter. Hassel eller valnöt gillar jag. Och känner jag för lite extra lyx tar jag pistachnötter. Sedan dags för torkning och rostning i 150 grader. Det tar lååång tid. Men man behöver ju inte göra så värst mycket åt granolan under tiden. Jag rör lite ibland bara. Sönderdelar klumparna i mindre bitar.

När alltihop är färdiggräddat, det vill säga torrt och knaprigt, är det dags för "sötning". Med gojibär, russin, aprikos, torkade fikon (favorit) eller något annat smaskigt. Just idag blev det aprikoser för det var det jag hittade.



Voilà! Någon veckas förbrukning till familjen H.

1 kommentar:

Miss Agda- Småbarnsliv och endorfiner sa...

TACK!! Har sparat detta inlägg som favorit nu. Ska bara inhandla lite saker + samla krafter och sedan kör jag :)