söndag 2 februari 2014

Kan innehålla spår av nötter

"Men jordnötter är faktiskt inte nötter" utbrister besserwissern. Det vill säga jag. "Det är en baljväxt" fortsätter jag. Och punkterar därmed makens försök till lustighet över förpackningar av jordnötter med varningstexten "kan innehålla spår av nötter".

Hursomhelst så ingick jordnötter i begreppet "nötter" i den stora studien som publicerades i The New England Journal of Medicine (NEJM) strax innan jul. Den om att nöt-ätare lever längre. Och är smalare. I och för sig är en av invändningarna mot studien (jag har ju sagt att det är svårt med koststudier) att de som åt nötter nog var allmänt mer hälsosamma. (Forskarna har förstås försökt kompensera så gott det går - med sina epidemiologiska räkneverktyg.)

Nötter är mitt nya godis. Nu när jag försöker hålla diabetesrisken stången. Den risk jag löper när jag proppar i mig kortison. Nötter är jättebra för blodsocker, insulinkänslighet och blodfetter. Saker som kortisonet lätt kan förvränga och tippa över ända.

Jordnöten är som sagt en baljväxt (besserwisser-tjat - I know). Och den ÄR inte lika nyttig som riktiga nötter. I NEJM-studien kunde man visserligen inte se någon skillnad i en subgruppsanalys - jordnötter jämfört med "tree nuts". Men ändå... Jag väljer ändå att hålla mig borta från baljväxten och äter glatt av trädnötterna istället.

Nötter är gott. Massor av mineraler finns där också. Lite olika i olika nötter. Vilket leder till slutsatsen att en nötmix är det bästa. Av riktiga nötter alltså. Pistaschnötter, cashews, mandlar, valnötter och hasselnötter äter jag i princip dagligen. Vilka det blir och i vilken mix beror på vad jag råkar ha. Pekannötter älskar jag. Men sådan råkar jag nästan aldrig ha. De är dyra har jag fått för mig. Och inte riktigt så tillgängliga i Sverige som i USA och Australien.

6 kommentarer:

fitnesscoachen sa...

Jag köper pekannötter när det finns i lösvikt! Annars är para, val och cashew favvisar.

Nötter är gott! (lite för gott ibland bara...) ;)

Lennart sa...

Jag har funderat på det här med nötter. Är det inte väldigt mycket energi/kcal i nötter?

anneliten sa...

Madde, håller med om det där med lite för gott...

Lennart, massor av kcal. Men jag tror inte riktigt på det där med att varje kalori är lika - jag tror kroppen är mer komplicerad än så. Kanske orkar jag skriva ett inlägg om det någon gång.

Lisa sa...

Nötter var faktiskt något billigare i Singapore:) Men måste erkänna stt det nog mest blev jordnötter ändå. Hehe... Men naturella oftast!

Sverker sa...

En annan Messerschmidt (jag) vill gärna påpeka att de flesta nötter inte är nötter i botanisk mening, egentligen bara hasselnötter av de vanligare. De flesta är fröer till stenfrukter (t.ex. Paranöt, valnöt, cashew) och en är en balja (jordnöt). Kokosnöten är ingen nöt, men de små fröna på jordgubbar och smultron (rosväxter) är nötter.
Men att "nötter"ofta är nyttiga är ju sant ändå!

anneliten sa...

Sverker, hi hi, ska du eller jag meddela New England Journal of Medicine att artikeln de publicerat är full med faktafel ;-) Nåja, jag fortsätter äta stenfruktsfröer och skipper baljväxten ändå. Vad är cashews förresten? Känns inte som stenfruktsfrö.