söndag 30 oktober 2011

John Blund och att hålla reda på klockan

Ställa in grillen. Ställa tillbaka klockan. Hur hänger det ihop? Jag behöver inte bry mig om sådana minnesknep just när det gäller övergången mellan sommar- och vintertid. Jag behöver bara minnas Lenas sura min när jag väckte henne en timme för tidigt.

Det var sent åttiotal. Vi var Uppsala-studenter. Lena sprang rätt mycket. Jag sprang mest efter badminton-, squash- och innebandybollar. Hon hade i alla fall lyckats övertala mig att springa ett lopp som kallades John Blund-loppet med henne. Lena hade varit på gasque och tänkte sova gott den extra timme som vintertidsomställningen skulle ge henne. Vila lite inför loppet. Hon hade inte räknat med en trög vän i löparskor ivrigt bultandes på hennes dörr.

Jag minns inte hur det gick i loppet. Jag minns inte ens hur långt det var. Men jag minns Lenas syra och den hjälper mig att klura ut åt vilket håll jag ska ändra klockan. En timme längre ska man få sova. Om man inte har tröga vänner.

3 kommentarer:

Sara sa...

Haha, har alltid så roligt åt dina inlägg :)

Unknown sa...

Ha vilket minne att hänga upp detta på, jag har varje morgon lite sur min då jag är sjukt morgontrött =)

Peace Love och Löparskor!

Snorkkis sa...

Haha. Learing the hard way.