torsdag 24 november 2011

Inlägget jag önskar att jag inte hade läst

Svenska-dagbladet-Petra låter läsare "fråga Niclas" om Body Pump. Är det bra för löpare?

Tränare Nilsson har alltid tyckt att jag borde ägna mig åt "vanlig" styrketräning. Men hon har resignerat för min pump-kärlek. Träning som blir av är liksom bättre än inget resonerar hon.

Petras Niclas sågar Body Pump. Han länkar till Träningslära som gjort en genomgång av vetenskapen. Jag är en sucker för vetenskapliga bevis. Och bevisen säger nog att Pump är rätt värdelöst som styrketräning. Att det är toppen för mitt humör får jag väl bortse ifrån. Sörja lite och sedan gå vidare och försöka hitta bättre styrketräningsformer. Men gym är ju SÅ tråkigt!

9 kommentarer:

Daniel sa...

Gym kan faktiskt vara roligt! :)
Hitta någon trevlig prick att träna tillsammans med så ska du se att det kan hjälpa om det känns tråkigt.

Ingmarie sa...

hehe. Gym kan också vara SÅÅÅÅÅÅ roliga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-)
Jag ska visa dig!
Och Pp är också kul! :-)

MarathonMia sa...

Nämen då ses vi i skogen. På NMT. Bästa löparstyrkan!

Anonym sa...

Man behöver glädje och energi! Allt man gör i livet behöver ju inte gå ut på att bli den bästa löpare man kan. Så jag röstar för att du struntar i vetenskapen och fortsätter pumpa om det gör dig glad. Och sen lägger du till lite "riktig" styrketräning på gymet efteråt för löpningens skull.

Lisa sa...

Men va? Varfor skulle inte pump vara bra training? Om du far traningsvark så har det ju uppenbarligen haft effekt! Fortsatt kora det du tycker ar roligt:) kör du spinning nagot?

Staffan sa...

Gym ÄR skittråkigt och NMT är bara för folk som inte gjort lumpen! Amen!

anneliten sa...

Daniel, jag ska ge gymmet en chans till tror jag. Tror det kan bli kul om jag lyckas få struktur.

Ingmarie, provtränar ju just nu på SATS - tror jag ska kräva att de skaffar en power plate för att få mig som medlem :-)

Mia, om NMT fanns i närheten skulle jag. Jag tor det är min sorts träning faktiskt.

Bureborn, grejen är att jag inte kommer att tycka att det är roligt när jag nu inte längre tror på träningsformen.

Lisa, argumentet är att med många reps tränar man styrkeuthållighet inte styrka. Och jag inser att jag inte blir starkare. Har kört samma vikter i flera år faktiskt.

Staffan, jag har inte gjort lumpen så NMT skulle kunna funka för mig :-) Vad gör du för att bli stark?

Ingmarie sa...

De skaffar ALDRIG en Pp. De fattar inte hur man gör eller hur den funkar och vill inte lära sig heller... :-(

Träningen och livet sa...

Det inlägget har gett många en tankeställare tror jag. Själv har jag inte gått på pump på över ett år, men kan ibland sakna känslan av en riktig genomkörare, svårt att åstadkomma det själv.