måndag 28 november 2011

Testat färdigt

Härmed är den slutförd. Min veckolånga specialstudie av relativt nyöppnade SATS Huddinge är till ända. Dags för analys. Och för ett beslut. Jag har blivit varnad för att nu kommer det att börja ringa. Samtal från säljare i intensivt jagande av nya kunder. Bra att veta vad man vill då.

Jag har yogat, body-balanserat, spunnit med pulskontroll, provat på en vippig bräda på ett svettigt CorePulse-pass och till sist kört ett alldeles egenkomponerat styrkepass i gymmet. Jo, jag lovade ju mig själv att försöka med styrkan.

Fem pass. Ett bottennapp - spinninginstruktör utan taktkänsla och med kass musiksmak (=väsentligen skild från min).

Motvilligt måste jag erkänna att jag trivs på SATS. Motvilligt eftersom jag egentligen inte är en jättekedjetyp. Jag gillar principen med det lilla, personliga formatet som min Huddingehall står för.

Men mycket är bättre på SATS. Bokningssystemet till exempel. Som tillåter massor av bokningar två veckor framåt i tiden. Med automatiska väntelistor till populära pass. Det är annat än H-hallens "boka-samma-dag"-princip. Som kräver vakenhet och snabbhet på tangenterna om man är sugen på något av de populärare passen.

Kvalet i valet. Jag tvekar för att SATS är ganska dyrt. Mer än sex tusenlappar för året. Och årskort verkar vara den minsta enhet man kan köpa. Gör man som jag den mesta träningen utomhus blir de få passen inomhus dyra per styck. Per styck kan man inte betala på SATS. Huddingehallen har klippkort. Och simbassäng. Jag sover på saken.

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Förstår din tvekan åt både ena och andra hållet eftersom det finns i princip lika många för- som nackdelar.
Vi kan diskutera det där när vi ses! :-)

Anonym sa...

Sex papp?! Ja då vill det verkligen till att man utnyttjar faciliteterna. Eftersom du nu ska övergå till målstyrd styrketräning kanske det hänger på gymet? Eller vilket av ställena som erbjuder bäst löparinriktad träning i annan form? Låter som ett snack med tränare Nilsson är en bra idé! Lyllo dig förexten, som har en supertränare!

anneliten sa...

Ingmarie, precis - låt oss ses!

Bureborn, ja 500 per månad och 600 i medlemsavgift. Minst ett års bindning. Jämfört med 67 kroner per klipp på Huddingehallen. På två träningsgånger i veckan året runt går det i och för sig jämt ut. Men så ofta tränar jag nog inte inne.