torsdag 17 november 2011

När förälskelsen lagt sig

När förälskelsen har lagt sig kan de uppkomma - de där små irritationerna. Alldagliga futtiga saker som skaver lite. Och som man egentligen känner sig ganska fånig över att bry sig om. Jag tänker på klämma-mitt-på-tandkrämstuben-fenomen. Nu finns väl inte just det irritationsmomentet kvar längre. Det har tillverkarna tagit hand om med sina plasttuber. Tack för det.

De problem inte tillverkarna tar hand om kan man förstås försöka eliminera själv. En vän till mig berättade till exempel att hon och hennes man har varsin smörbytta. På så sätt blev det slut på gnat om smulor och klet.

Själv har jag i många år irriterat flyttat på disktrasan. Han som jag en gång i tiden förälskade mig i (och som jag älskar) envisas med att hänga disktrasan på kranen. Torkar bättre hävdar han. Logiskt. Men jag vill inte ha en sunkig trasa i närheten av vattenstrålen - det känns ofräscht. Sämre logik, jag vet. Hur som helst har Eva Solo löst mitt problem.

Eva Solos disktrasa är en rulle som står på en liten grunka i borstat stål. Den går inte att hänga på kranen. Voilá, problemet löst. Dessutom maskintvättbar och återanvändbar i evigheter.

Min förälskelse i Sofie (som instruktör alltså) tycks aldrig lägga sig. Inte minsta irritationsmoment där inte. Allt hon gör är perfekt och peppande. Så också denna kväll med retro-pump. En salig blandning av gamla pump-låtar och jag kommer på mig själv med ett lyckligt leende på läpparna. Leendet finns kvar medan jag städar upp köket efter tonårings matlagning. Med min Eva Solo-trasa.

8 kommentarer:

fitnesscoachen sa...

Jag gillar Eva Solo! Snygg design. Frågan är bara, hur sjotton får man trasan att stå när den är alldeles blöt och mjuk? Jag kanske är trög.

anneliten sa...

Madde, den är ganska tjock med uppsugningsfluff - den står utmärkt.

Löpning & Livet sa...

Smart grej! Vi (jag) skaffade en sån där grej på designtorget som man liksom trycker in trasan i. Men M fortsätter likväl att hänga trasan på kranen.. :)

Maria sa...

Jag erkänner mig till trasa-på-kranen-anhängarna. Den där "trasan" är ju tjock och rund? Hur torkar du med den???

Unknown sa...

Häftig imponerar på en kranhängare var köper jag en sån?

Peace Love och Löparskor!

Patric sa...

Eva Solo-trasan är bra i de flesta lägen men opraktisk i andra. Speciellt när man ska torka upp i hörn och lite mindre utrymmen. Jag känner fortfarande en viss avsaknad av den vanliga trasan och gråter en skvätt då och då när jag står och hänger vid diskbänken. ;)

anneliten sa...

Andréa, prova rullen - går ju absolut inte att hänga!

Maria, funkar jättebra - man trycker till den och har då en platt, ganska tjock trasa i ett material som smulor fastnar på.

Jesper, på Cervera köpte jag min. Har också gett bort i present till några flyttare.

Patric, stackars... Om det känns alltför jobbigt med rullen finns vanliga trasor under diskbänken, men snälla häng dem inte på kranen :-)

Anonym sa...

Hur gör ni med tandkrämsklickar i handfatet då? Det tyckte jag alltid var värre än intryckta tubar. På det problemet finns det sedan några år tillbaka förresten en lösning, som f.ö. är hemskt mycket miljövänligare. denttabs är svaret. Tabletter. punkt. 90% av alla innehållsämnen i en vanlig tandkräm är till för att motverka möglet. Just det! Ni hörde rätt! Dessa geniala tabletter innehåller således bara en tiondel av konstig kemi. Och man vet alltid hur länge "tandkrämet" kommer att räcka. Massa outdoor aktiva människor har upptäckt dem. I värsta fall behövs inget vatten vid tandborstningen.
Vi har för övrigt också en i familjen som hänger upp trasan över kran. I min studentkorridor hade vi en sugknapp på väggen bakom kran och den första som tog fram en ny - vanlig - disktrasa gjorde ett hål i ett hörn och hängde upp den. Snyggt, praktiskt och hygieniskt. punkt.