tisdag 15 november 2011

Nyfiket blåbär

Jag ska ju bli lite mer raw har jag tänkt. Så. När jag ändå var i närheten av Östermalmstorg passade jag på att premiärbesöka Blueberry. Inrättningen som är träningsglädje-Saras favoritställe.

Jag bläddrar i en snygg receptbok. Den som Orka-Mera-Anna tycks inspireras av just nu. Yes, jag vill också. Jag vill göra nyttiga smoothies tänker jag. "Jag behöver lite ingredienser" säger jag till Blueberry-tjejen. "Här är vaniljproteinpulver" svarar hon och lyfter ner en kilosäck. Nä, det fanns ingen mindre förpackning. Jag ryggar lite för ett pulver. Hur naturligt känns DET egentligen. Jag ryggar lite för priset också.

Raw-blåbäret lämnar butiken med en liten liten påse krossade kakao-bönor. Dem ska jag blanda med Goiji-bär. Godis a la Miss Agda. Tillräckligt rått att börja med.

Kanske vågar jag mig tillbaka till Blueberry en annan dag? När jag vant mig vid tanken.

9 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Nej jag tycker inte heller att det dör går riktigt ihop. Men goji är gott!

Lisa sa...

Men? Proteinpulver känns ju inte alls Raw! I princip så anti-Raw det kan bli...

Ingmarie sa...

Sund kritik! Och varför alla dessa smoothies? jag vill tugga mat!

fitnesscoachen sa...

Godis är bättre än smoothies! :) Speceillt om det är gjort på gojisar, de är ju tokgoda!

Träningsglädje sa...

what?? trist att du fick proteinpulver om du vill bli! fast om du bad om grejer till nyttiga smoothies kan jag se hur hon bakom disken tänkte. proteinpulver (holistics, vilket är det jag antar att du fick - är iaf utan sötningsmedel) brukar iof vara steg 1 in i smoothievärlden för många, men dessa brukar inte vilja gå "raw"...

jag gillar i övrigt att dricka min mat, särskilt frukost och ibland middag om jag ätit mycket under dagen. tanken att drickmat skulle vara dåligt blir tagen ur sitt sammanhang om man inte vet vad man haft i smoothien.

lycka till med ditt raw-fixande. om du vill veta vad du ska köpa rekommenderar jag att titta på vad just orka mera-anna knåpat ihop. jag kan också tipsa om just en raw-kokbok - http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434412 - ger dig också bra kunskap bakom alla recepten.

Träningsglädje sa...

ooops, ordet "raw" trillade bort i meningen "om du vill bli..."

Anna (Orka mera) sa...

Skumt. Jag är inte heller något fan av proteinpulver och har faktiskt aldrig haft något hemma. Men det går alldeles utmärkt att göra smoothies ändå! Dessutom finns det massor med andra mer tuggbara alternativ som är grymt goda. Ge det en chans till vetja!

Sara sa...

mmmmm krossade kakaobönor :) Jag köpte hela kakaobönor i min rawfood-butik, de smaskar jag som godis nu (medan min syrra rynkar på näsan och tycker de smakar beskt och mest skit)

anneliten sa...

Andréa, Goiji med krossade chokladbönor var jättegott!

Lisa, precis. Men det är nog jag som inte riktigt fattar ännu. Blueberry är nog inte Raw som jag trodde - bara nyttiga.

Ingmarie, jag vill nog också tugga. Men när jag så småningom ska sitta nära Östermalmstorg kan det nog hända att det blir en och annan Blueberry-smoothie till lunch.

Sara, tusen tack för tips. Snart sitter jag vid Östemalmstorg - kanske kan vi ta en Blueberry-smoothie tillsammans då?

Anna, klart jag ska. Men jag är en gammal hund, det tar ett tag för mig att sätta mig.

Sara, bara kakaobönor grejar nog inte jag heller trots att jag är van vid riktigt mörk choklad. Men med Goji-bär är det himmelskt gott!