måndag 6 maj 2013

Skovalskval igen

Jag tänkte göra det enkelt för mig. Gå in i en affär. Köpa mig ett par nya fräscha Adidas marathon. Likadana som de jag nästan sprungit sönder under långpassen inför maran. "De skorna har du väl ändå inte köpt i Sverige" säger killen på Runners store. Nä, det är ju sant. San Francisco var det nog.

Killen tar fram ett par Adidas adizero istället. En modell jag sprungit mina senaste två maror i. Den nya skon känns smal över mina ovanligt breda fötter. Killen hävdar bestämt att det är samma läst som alltid. Hmm. "Du kan ju alltid prova lite hemma - öppet köp du vet". Jag köper. Jag provar hemma. Fötterna domnar lite. Undrar om skorna töjer sig...

Någonstans i bakhuvudet maler tanken att jag var rätt osäker på skovalet inför maran 2011 också. Jag minns inte riktigt vad som var problemet, bara att jag sprang både i Stockholm och i New York i just adizero. Vad jag minns fick jag inga blånaglar. Jag minns inte heller några köttiga skavsår. Som tur är har jag en blogg. Jag tittar tillbaka på skovalskvalen 2011 och inser att oron faktiskt var den omvända den gången - för stora skor. Storlek 37. I de nya skorna står det 36 och 2/3-delar... Hmm, samma läst som det alltid har varit? Det får nog bli retur på dem.

Det är inte riktigt min färg heller...

6 kommentarer:

bureborn sa...

Domnande tassar luktar verkligen inte nya maratonskor.

Ingmarie sa...

Retur! Känns de redan när du sätter på dem så kommer de garanterat göra det på maran.

Lisa sa...

Ja shit, domnade fötter efter att ha gått omkring hemma låter ju inte så bra!

Angående färgen: man vänjer sig;) Jag kom hem med ett par exakt likadana illrosa och höll på att skämmas ihjäl. Lite lera och damm gör susen:)

Staffan sa...

Bara att läsa "breda fötter" gör att varningsklockan ringer. Hela Adizerolinjen är ju erkänt smal i lästen!!

jag köpte ett par Adios 2011 som var väl trånga vid beställning, skulle gått upp en halv storlek. Jag var bekväm och behöll dem, de är helt OK nu när de är mer än halvvägs mot pension men ger mig fortfarande blånaglar om jag springer lite längre pass i dem och att springa maran i dem skulle jag aldrig ens överväga, inte halvmara heller! Milen går däremot OK!

Nya skor ska kännas sköna från början, funderar du på storlek så är det nog fel sko, i alla fall för maran!

Äsch, jag slänger in ett tips fast du inte bett om det, ska du ändå tillbaka och byta, be att få provspringa ett par Saucony Mirage, fortfarande ganska lätta, bredare modell och Cadillacliknande dämpning. Lite lägre drop bara än Adizeroserien.

Snorkkis sa...

Knepigt det där... men som övriga konstaterat låter det som att du gör klokt i att köra en retur på dem. Skorna ska verkligen kännas rätt.

anneliten sa...

Tack alla för support i denna vilsna stund :-) Skorna är redan tillbaka på löplabbet. De hör hemma på ett par smalare fötter. I mitt i Huddinge läser jag om vår hjälte Ultra-Kajsa (Berg, EM-mästare i ultra) vars bästa råd är för stora skor. Då känner jag att jag verkligen gjorde rätt. Inte för att marathon är ultra, men för mig är det långt.