tisdag 22 december 2009

Mitt lilla snabba hjärta


Hjärta från Bros glasbruk - köp ett och stöd forskningen om kvinnors hjärtsjukdomar

Pulsbaserad träning ska det vara nuförtiden. Jag har inte riktigt blivit vän med mitt löparhjärta förrän Christer Wernhult skrev en artikel om skillnader mellan kvinnor och män i Aug/Sept numret av Runners World. Tack Christer! Vad var det då som var så revolutionerande för mig? Jo, han bekräftade det jag intuitivt länge har misstänkt; att ett mindre hjärta behöver och har kapacitet att slå fortare. Det mindre hjärtat ska visserligen försörja en (oftast) mindre kropp, men proportionaliteten är inte fullständig och kvinnors hjärtfrekvens är högre än mäns vid liknande belastning.

Om kvinnor rakt av använder formler anpassade för män när de beräknar sina pulsintervall blir "pulsvärdena en irriterande tempobroms snarare än en inspirerande träningsvägledning", skriver Christer. Precis så kändes det för mig när jag började använda min första Polar pulsklocka och tillhörande formler. Jag mailade Polar och frågade om det verkligen var så att jag skulle använda samma beräkningar som männen. Svaret var att visst skulle jag göra det... Istället bestämde jag mig för att jag var en udda fågel och hittade på mina egna pulsintervall utifrån hur det kändes. Jag insåg också att min maxpuls var en bit över Polars beräkning 226 minus ålder – alternativt är jag yngre än jag tror :-). Det lustiga är att när jag räknar med könsfaktor så hamnar jag på samma intervall som mina egenhändigt känslomässigt skapade riktvärden. Trust your body!

Formel enlig RW-artikel:
Riktpuls = maxpuls x 0.7 x prestationsfaktor x målsättningsfaktor x könsfaktor

Maxpuls = 208-(0.7*ålder), om man inte vet bättre...

Prestationsfaktorn är 1.0 för nybörjare, 1.03 för motionärer och 1.06 för tävlingslöpare.

Målsättningsfaktorn är 1.0 för låg, 1.1 för medel och 1.2 för intensiv träning.

Könsfaktorn är 1.1 för låg, 1.06 för medel och 1.03 för intensiv träning. Alltså blir könsskillnaderna mindre när intensiteten ökar.

Ingmarie har inte riktig velat tro på att jag är så udda som jag säger. Jag har därför bestämt mig för att göra ett mjölksyretest på Sports Support Center. Troligen blir det av i mellandagarna. Återkommer i ämnet…



2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Det ska onekligen bli spännande! Å andra sidan vet vi ju inte om din högre maxpuls beror på att du har ett mindre hjärta eller om du skulle ha haft det oavsett... Jag har dock full respekt för din magkänsla. Den ska man lita på! Överhuvudtaget är det märkligt (och skrämmande) att de flesta riktvärden, doseringar och symtom är gjorda utifrån MÄN. Tänk att de fortfarande är normen fastän vi lever på 2000-talet!

Miss Agda sa...

Intressant läsning och spännande med test!
GOD JUL PÅ DIG!