fredag 11 december 2009

Muskler håller kroppen uppe


Utan muskler faller ju skelettet ihop upplyste mig min dotter om för ett tag sedan, och det är ju en helt riktig iaktagelse. Idag har varit lite av en muskeldag.

Först var jag på disputation, Inga-Lill Engvall la fram sin avhandling om rheumatoid artrit och kroppsammansättning. RA patienter har mer fett och mindre muskler än friska i samma ålder och med samma vikt. Sjukdomen i sig leder till den negativa kroppsammansättningen och vissa läkemedel, som man har svårt att klara sig utan för ledernas skull, förvärrar fördelningen fett/muskelmassa ytterligare. Inga-Lill ville ändra behandlingsrekommendationerna så att fysisk aktivitet betonades mer. Är jag tjatig? I går depression idag RA - alla behöver röra på sig...

Sedan blev det lunch-pump. Kanske inte något att ta med svårt rheumatiska patienter på, men bra för mig. Riktig Body Pump trademark Les Mills är det som gäller för mig. Les Mills - vilket smart koncept! Kanske lät det så här när grundarna brain stormade:
-Jag vet, vi hittar på lite klasser och tar betalt för programmen.
-Ja, och så kan vi utbilda och godkänna instruktörerna och det kan ju också kosta pengar.
-Men ska vi inte ta ut licens-avgift från gymmen också?
-Jo, det är ju skitsmart, men jag tycker vi säljer musiken också och om vi dessutom byter varje kvartal kan det ju bli rätt mycket pengar.
Eller så gick det till på något helt annat vis... Men det är bara att gratulera - Les Mills har lyckats! Och jag gillar Body Pump! Egentligen är det den enda styrketräning jag njuter av. Bra musik, peppande ledare och massor av andra deltagare som ser en om man skulle få för sig att fuska...

I Lördags var det release för pump 72 på mitt gym, det borde betyda att Body Pump funnits i 18 år. Så länge har inte jag kört. Men det börjar bli några år nu...

1 kommentar:

Miss Agda sa...

He he, rolig beskrivning av Lesmills och allting stämmer ju :)