lördag 22 maj 2010

Att vårda sin trädgård

Uttrycket används ibland av själavårdare. Men jag menar att dra upp maskrosor, klippa kanter och annat skoj. Kan säkert vara bra för själen det också.

En liten stund blev över till trädgården denna vilodag från träning. Och jag gjorde samma misstag som jag brukar - att glömma trädgårdshandskarna. Nu har jag blåsor i händerna.

Gräset är grönt och långt. Det har gått så vansinnigt fort från vår till sommar. Klippning behövs. Dags att ta fram handjagaren. Men det får bli i morgon. Jag ler för mig själv när jag minns grannens bekymmer när vi var nyinflyttade. Var jag verkligen säker på att jag inte ville låna deras motorklippare? Att någon faktiskt ville klippa för hand - miljövänligt och bra träning för kroppen, var mycket underligt i hans ögon.

Snabbväxande humle - täcker inom kort hela staketet. För någon vecka sedan syndes den knappt

Vansinnigt fort går det som sagt. En av mina facebook-vänner tycker sig ha identifierat växtrikets Bolt. En sanslöst snabbväxande bambuliknande växt. Jag tror vi har Tyson Gay i vår trädgård. Varje år förundras vi över hur fort Humlen växer, slingrar in sig och gör vårt staket till en grön vägg. Vilken kraft det finns i naturen.

Inga kommentarer: