lördag 13 november 2010

Dubbel dubbel

Morgon. Dubblar min lördagsmorgonträning genom att lägga på ett yoga-pass omedelbart efter min numera vanemässiga body pump.

Pumpen går ovanligt trögt trots peppande instruktör. Musklerna känns ovanligt veka.

Direkt på yogan. Yogan blir en ny upplevelse för mig. Jag har hållit mig till poweryoga och ett par olika instruktörer. In kommer en vikarie. I axelbandslös myskreation och helt tydligt behålös. Hon gör något annat. Något jag inte känner igen som poweryoga. Riktigt vad det är vet jag inte. Solhälsningarna är inte de "A" och "B" som jag är van vid, utan några med mer exotiska namn. Rasande fort går det också. Hund, katt, orm, duva (eller var det någon annan fågel) avlöser varandra så snabbt att jag knappt hinner andas. Och andas ska man ju när man yogar. Helst synkroniserat med rörelserna.

Just när jag är på väg att ge upp förvandlas passet. Nu håller vi positioner länge, länge. Passet övergår från kaos till kännbart nyttigt, på gränsen till skönt.

Eftermiddag och dubbelmässa. Jag styr mot Älvsjö. I väntan på Ingmarie besöker jag "Det goda köket". Många andra har samma idé. Trångt! Nästan alla har vinglas i händerna. "Det goda köket" tycks handla mer om vin än om mat. Jag hyser ett litet hopp att få träffa min surdegsinspiratör brödbloggaren och bakboksförfattaren Martin. Men nej. Jag vet att han var där igår.

Ingmarie kommer. Liksom min käre P. Hälsomässan, som är utflyktens egentliga mål för oss, är inte lika välbesökt som mat- och vin-varianten. Ingen större trängsel och vi roar oss kungligt (hmm, det uttrycket kanske kan misstolkas just nu...) och vill inte gå när mässan stänger.


En av roligheterna är Eriks Swopperslalom. Den som snabbast klarar banan åkandes på en ergonomisk stol, utan att välta koner eller köra utanför banans linjer, vinner - en swopper. Två tävlingsmänniskor gör sitt allra bästa.

5 kommentarer:

Ingmarie sa...

Helt klart är att DU har en framtid som Swopperslalomåkare men jag bör definitivt satsa på något annat... :-)

Unknown sa...

Härligt helgnöje =) Hoppas du minst får en lika bra söndag.

Peace Love och Löparskor!

Patric sa...

Men är det inte Lilly från servicehuset som "åker stol" på den övre bilden? ;)

Cattis sa...

Hittade dig hos Marathonmia. Jag letar efter bloggar att följa som kan inspirera mig i mitt mål att springa marathon. Har jag kommit rätt då?

Cattis

anneliten sa...

Ingmarie, tror jag ledde tävlingen där ett tag...

Jesper, söndagen är nästan slut - den blev inte alls lika bra. En "allt-går-sönder-dag". GPS-klockan, en hylla i kylen och de färska lasagneplattorna.

Patric, helt hemskt men du har rätt. Just denna stil är helt klart Lilly-inspirerad.

Cattis, här kan du följa min träning mot mitt femte Stockholm marathon (och förhoppningsvis New York också). Hoppas du blir inspirerad.